Det för amerikanska myndigheter om hur bilar som försetts med fuskande mjukvara ska fås att leva upp till USA:s lagstiftning om avgasutsläpp.

ANNONS

”Vi diskuterar med myndigheterna på fredag om alla åtgärder och därefter kommer det att bli en kommunikation”, säger Michael Horn, koncernens USA-chef.

VW har erkänt att totalt elva miljoner fordon världen över försetts med mjukvaran som ljuger om mängden utsläppt kväveoxid. Därefter har skandalen vuxit till att omfatta även koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning på ytterligare 800 000 fordon.

Horn säger sig förstå kundernas ilska och frustration, men tillägger att åtgärderna ”kommer att ta tid”. När han vittnade i den amerikanska kongressen satte han tidsramen till mellan ett och två år.

Och Bosch dras med i härvan…

Amerikanska åklagare utreder det tyska företaget för att se om det är inblandat i fuskandet med bilmotorer, uppger källor.

ANNONS
ANNONS

Leverantören Bosch gjorde viktiga komponenter till den motor som biljätten erkänt att de riggat för att lura utsläppstester och som använts i sex VW-modeller och en Audimodell

Åklagarna ska undersöka om Bosch kände till eller var involverade i Volkswagens fusk. Utredningen är i ett tidigt skede och hittills har inga bevis om att Bosch betett sig fel hittats, uppger källorna.