SCB och Booking.com är överens – 2026 blir året då du firar dig själv

2026: året då reseanledningen stavades “varför inte”. (Foto: Canva)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 26 nov. 2025Publicerad: 26 nov. 2025

SCB och Booking.com är överens – den stora trenden inför 2026 är att svenskarna slutat vänta på bröllop, årsdagar och andra högtider för att resa. Efter pandemin lägger vi mer pengar på upplevelser än prylar, och nästa år tar vi steget fullt ut. Nu firar vi skatteåterbäring, träningsframgångar, nykterhet eller bara en känsla av att vi förtjänar lite mer av livet – helst i en annan tidszon.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
PS Studio

Trendexperten avslöjar våra hemliga köptriggers

25 nov. 2025
ANNONS
SCB bekräftar: prylarna får stanna hemma, du får åka. (Foto: Canva)

Resandet blir personlig utveckling – med boardingkort

“Det är officiellt: 2026 blir året då resandet slutar handla om bucketlists och börjar handla om att fira… dig själv.” Booking.coms stora globala rapport visar att vi reser inte längre för bröllop, årsdagar eller smekmånader – utan för betydligt mer personliga milstolpar. Allt från en ny outfit till en oväntad skatteåterbäring räcker för att vi ska klicka på boka-knappen.

En majoritet av resenärerna tycker dessutom att man inte ens behöver en anledning. “Jag förtjänar det” har blivit den nya universella reseutlösaren.

När relationstestet kan börja redan vid gaten. (Foto: Canva)
ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

24 nov. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

15 nov. 2025

SCB: Svenskarna väljer upplevelser framför prylar

Det är inte bara Booking.com som märker detta skifte. Enligt SCB har konsumtionen av upplevelser, rekreation och tjänster ökat betydligt snabbare än prylkonsumtionen efter pandemin. Under 2024 och 2025 steg kategorin rekreation och kultur, varor och tjänster med mellan cirka sju och tio procent vissa månader, medan traditionell detaljhandel växte långsammare.

Det betyder inte att vi slutat shoppa – men våra pengar går allt oftare till minnen och aktiviteter. Vi vill göra snarare än äga. Vi lägger pengarna på upplevelser som ger effekt på livet, snarare än förrådet.

Stordalen lägger en miljard på lyxhotell: “Hade fått sparken”

Petter Stordalen lägger över hundra miljoner euro på att förvandla Hotel Kämp i Helsingfors till Nordens mest påkostade lyxhotell

ANNONS

Relationstestet nobody asked for – men alla gör

2026 blir också året då resandet används som stresstest för relationer. Två tredjedelar av svenskarna kan tänka sig att resa med en ny partner, kollega eller vän för att se hur relationen håller i verkligheten.

“Låt oss åka ut i ödemarken och se om du kan hantera att saker är lite skitiga”, låter 55 procent mellan raderna. Andra testar om kompisen tar initiativ när man själv kliver tillbaka. Generation Z har gjort det till sport – de vill ha resplaner som provocerar fram riktig dynamik. Parterapi på hjul.

Astrologi styr kalendern

Astrologin flyttar från TikTok till reseschemat. En tredjedel av svenskarna kan tänka sig att ställa in en resa om en andlig rådgivare säger att tiden är fel, och mer än var fjärde lyder horoskopet. Retrogradpanik är alltså numera en giltig reseanledning. Kanske också den mest sympatiska.

Glow på semestern: du kommer hem fräschare än du åkte. (Foto: Canva)

Glow-semestern – hudvård som livsfilosofi

Spa är ute. Hudlabben är inne. En glowsemester – komplett med AI som analyserar porer, hotellrum med dygnsrytmljus och upplevelser anpassade efter hudens behov – lockar 68 procent av svenskarna. Hudvård är den nya religionen, och resan är dess liturgi.

Souvenirerna flyttar in i skafferiet

ANNONS

Kylskåpsmagneterna har tråkats ut. 2026 ska skafferiet bli ett kulturellt skyltfönster: handmålade kryddburkar, designoljor och hantverksförpackningar som gör vardagen lite mer som en gastronomisk utställning.

Den nya viben: weekendresa som självförverkligande. (Foto: Canva)

Roadtripen får nytt liv – med främlingar och AI

84 procent av svenskarna kan tänka sig att samåka. Roadtripen går från familjeprojekt till spontan social expedition. Yngre resenärer vill dessutom ha AI-genererade panoramavägar. Målet är inte att komma fram – målet är att få en ny berättelse.

Romantasy-resor – sagovärldarna kliver ut i verkligheten

Slott, maskeradbaler och mystiska skogar. 48 procent av svenskarna vill resa till romantasy-inspirerade platser. En tredjedel vill till och med delta i rollspel baserat på sina favoritvärldar. Verkligheten känns helt enkelt bättre med en cape.

Källa: Booking.coms globala reserapport 2026 och SCB:s indikatorer över hushållens konsumtionsutgifter.

Spotifys satsning kan rita om hela marknaden

Spotifys ljudbokssatsning skakar om branschen och utmanar Storytel, BookBeat och Nextory – så påverkas marknaden och lyssnarna.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS