Sex av tio barn mellan 8 och 19 år använder AI i dag. Fyra av tio vuxna gör det. Resten anser det vara ett fuskverktyg. De står och tittar på med armarna i kors och en gnagande känsla av att något redan har sprungit förbi. Det är inte längre en generationsklyfta. Det är ett språng.
Barnen springer före – föräldrarna vågar inte ta i fuskverktyget


Mest läst i kategorin
Google är gammal skåpmat
Internetstiftelsens rapport Barnen och internet 2025 är tydlig. Hälften av gymnasieungdomarna använder AI i stället för Google. Barnens fråga är inte hur man söker, utan varför man ska klicka på länkar när man kan få ett svar direkt.
För vuxna låter det som genvägar. För barn är det bara effektivitet.
”Barn är nyfikna på teknik och möter AI där de redan befinner sig, till exempel i Snapchat”, säger Internetstiftelsens digitala expert Jannike Tillå till DN.
Skillnaden i inställning är talande. Vuxna vill förstå systemet först. Barnen testar och ser vad som händer.
Senaste nytt
AI som lärare – inte fusklapp
Vart fjärde barn använder AI för läxor och skolarbete. Bland gymnasieeleverna är det mer än sex av tio. De beskriver AI som en lärare som aldrig blir irriterad, som förklarar samma sak om och om igen och som svarar på de frågor man inte vågar ställa i klassrummet.
”Man vågar ställa de dumma frågorna”, som en elev uttrycker det i rapporten.
Föräldrar ser ofta något annat. Ett fuskverktyg. En genväg. Ett hot mot skolan som institution. Det är begripligt. Men också lite sent.

Vuxenvärldens tvekan
Samtidigt som barnen använder AI dagligen, använder sex av tio svenskar inte AI alls. Bland pensionärer ratar nio av tio tekniken helt. Skälen är återkommande. Man litar inte på AI. Man förstår den inte. Man vill inte göra fel.pekar i en internationell rapport på samma mönster. Barn använder AI mer än vuxna och gör det ofta utan vuxnas närvaro eller stöd. Det är inte barnens användning som är den stora risken, utan vuxnas frånvaro.
”Vi lämnar barnen ensamma med en väldigt kraftfull teknik”, säger Jannike Tillå.

När barnen leder och föräldrarna bromsar
I USA visar studier från Harvard Graduate School of Education och Common Sense Media att över sju av tio tonåringar redan använt generativ AI. Samtidigt är många föräldrar negativa till att tekniken används i skolan. Konflikten är global.
Barnen ser AI som en hjälp. Vuxna ser ett hot mot ordning och reda.
Resultatet blir ett märkligt rollbyte. Barnen är de tekniskt drivande. Föräldrarna de försiktiga bromsklossarna.
Läs även: Framtidens resor styrs av din hund och förstås AI, Realtid
AI-skola för vuxna
Internetstiftelsens slutsats är lika enkel som obekväm. Vuxna måste komma ikapp. Inte genom förbud, utan genom samtal. Inte genom pekpinnar, utan genom nyfikenhet.
”Vuxna behöver gå i AI-skola”, säger Jannike Tillå.
För AI kommer inte försvinna. Den kommer bli mer självklar, mer integrerad och flytta ned i åldrarna. Frågan är inte om barnen ska använda AI. Frågan är om vuxna tänker vara med när det händer.
AI+ skapar fler jobb än den tar – ännu så länge
I veckans AI+ pratar entreprenören och hjärnforskaren Katarina Gospic och redaktören Viggo Cavling om hur AI förändrar teknik, filosofi, ekonomi och vad

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.
Flattered skapar premiumskor och accessoarer som håller säsong efter säsong. Uppdatera din privata (och professionella) garderob med design som känns lika bra som den ser ut. Smart lyx för din aktiva vardag.











