IBM:s vd slaktade gamla affärer – nu växer bolaget snabbare än på 20 år

Svagt första kvartal för IBM men analytikerna lugna
IBM:s vd Arvind Krishna i talarstolen. Hans bolag redovisar ett svagt första kvartal men analytikerna backar upp bolaget och säger ”allt är lugnt”. (Foto: Andrew Harnik/AP-TT)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 06 juni 2025Publicerad: 05 juni 2025

Del 4 av 4: Ai-krisen i Sverige
IBM har varit ett av världens mest respekterade teknikföretag. Länge. Men i takt med att Google, Microsoft och Amazon tog över AI och moln, förvandlades ”Big Blue” till en 114-årig symbol för det gamla it-industrisamhället.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läs även: Jante, Luther och kontrollbehovet – därför sitter svensk AI fast i kulturfällan

Läs även: Därför fungerar inte svenska AI-satsningar – trots miljardbudgetar och hög kompetens

Läs även: Svenska vd:ar vet att AI är avgörande – men många vågar fortfarande inte trycka på gasen

IBM AI tech Framtidens AI är redan här – men Sverige riskerar att komma på efterkälke
Arvind Krishna är inte din klassiska vd. Han är ingenjör. Forskare. Pragmatiker. Foto: Pressbild

Tills Arvind Krishna klev in.

Sedan 2020 har IBM:s vd gjort det mesta man inte förväntar sig av en ingenjör med 35 år i koncernen: han har kapat affärsområden, bytt kultur, dumpat Watson-hypen – och satsat hårt på AI, hybridmoln och kvantteknik.

Resultatet? Börskursen har fördubblats. Konsultintäkterna exploderar. Och plötsligt viskas det om IBM som relevant – igen.

IBM AI tech Framtidens AI är redan här – men Sverige riskerar att komma på efterkälke
“Vi är alla användare av AI i dag, men väldigt få är faktiskt med och bygger den”, säger Vahid Zohali, vd för IBM Sverige. Foto: Pressbild

The Geek Way – IBM + Ai goes startup

ANNONS

Arvind Krishna är inte din klassiska vd. Han är ingenjör. Forskare. Pragmatiker.

Men också något IBM inte sett på länge: en förändringsledare med tålamod – och tåga.

Inspirerad av MIT-forskaren Andrew McAfees bok The Geek Way, har Krishna lanserat en kulturförändring som bygger på tre enkla men kraftfulla principer: självbestämmande, snabb iteration och psykologisk trygghet.

“Om du hela tiden straffar folk för att de misslyckas kommer de aldrig våga försöka”, säger Krishna. “Men om du säger: ’Testa – och be om hjälp om det går fel’, då händer det grejer.”

IBM AI tech Framtidens AI är redan här – men Sverige riskerar att komma på efterkälke
Watson – den AI som slog mänskliga spelare i Jeopardy 2011 – var en mediesuccé. Foto: Canva
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

IBM – från Jeopardy till Watsonx

Watson – den AI som slog mänskliga spelare i Jeopardy 2011 – var en mediesuccé, men ett affärsmässigt fiasko. När IBM försökte göra Watson till en läkare som kunde bota cancer, föll allt ihop.

Resultatet blev kritik, förluster och ett AI-hangover som fortfarande spökar i branschen.

Krishna drog lärdom: hellre funktion än show.

ANNONS
IBM AI tech Framtidens AI är redan här – men Sverige riskerar att komma på efterkälke
Watsonx – IBM:s nuvarande AI-plattform – är fokuserad på tråkiga men kritiska saker: bank, logistik, regelhantering.

Därför är Watsonx – IBM:s nuvarande AI-plattform – fokuserad på tråkiga men kritiska saker: bank, logistik, regelhantering.

Den är inte byggd för att charma konsumenter. Den är byggd för att hjälpa företag.

“Vi ska inte skriva poesi”, säger Krishna. “Vi ska leverera värde i verksamheten.”

IBM AI tech Framtidens AI är redan här – men Sverige riskerar att komma på efterkälke
IBM:s CEO Study 2025 ger siffrorna svart på vitt: Bara 26 procent av alla AI-satsningar i Sverige har gett förväntad effekt de senaste tre åren.

Sverige hänger redan på – nästan

Hybridmolnplattformen Red Hat (som Krishna var med och köpte för 34 miljarder dollar) är nu ryggraden i många svenska organisationers AI-arbete.

Initiativ som Lidingö stad visar hur IBM:s filosofi fungerar i praktiken: klar nytta, tydliga processer, AI med mänsklig kontroll.

Men frågan är: har Sverige samma kulturella förmåga att driva förändring som IBM nu försöker bevisa att de har?

ANNONS

Urban Roth, innovationschef i Stockholm, är försiktig optimist: “Vi ser samma behov här. Men vi måste våga mer. Arvind Krishna har visat att en gammal jätte kan röra sig snabbt – om ledarskapet vågar släppa taget.”

IBM AI tech Framtidens AI är redan här – men Sverige riskerar att komma på efterkälke

IBM-elefanten dansar – men frågan är om vi följer med

IBM är inte Google. Inte Meta. Inte ett bolag där folk microdosar i mötesrum.

Det är slipsar, ingenjörer och betong. Men kanske är det just därför Arvind Krishnas transformation är så relevant för Sverige.

För här, precis som på IBM, krävs inte mer hype – utan mer handling.

För som Krishna säger: “Du måste vara beredd att överge allt – utom det som gör dig relevant för kunden.”

Det gäller IBM. Och det gäller Sverige.

Läs även: Jante, Luther och kontrollbehovet – därför sitter svensk AI fast i kulturfällan

ANNONS

Läs även: Därför fungerar inte svenska AI-satsningar – trots miljardbudgetar och hög kompetens

Läs även: Därför fungerar inte svenska AI-satsningar – trots miljardbudgetar och hög kompetens

Läs även: Jante, Luther och kontrollbehovet – därför sitter svensk AI fast i kulturfällan

Läs även: Därför fungerar inte svenska AI-satsningar – trots miljardbudgetar och hög kompetens

Läs även: Svenska vd:ar vet att AI är avgörande – men många vågar fortfarande inte trycka på gasen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS