Dagens PS

Så minns vi det klassiska båtåret 2023: Höjdpunkter och bedrifter

klassiska båtvärlden
STHLM Classic Poker Run var en av de händesler som utmärkte sig lite extra under 2023. (Foto: Alf Værnéus)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 29 dec. 2023Publicerad: 29 dec. 2023

Båtåret 2023 har varit fyllt av roligheter, men vilka stack ut lite extra? Här är några av de händelser i den klassiska båtvärlden som höjde våra ögonbryn.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att summera ett år är en konst.

Att kunna sammanfatta och gallra bland mängder av händelser och plocka ut de som berör, påverkar eller uppmärksammats lite extra mycket.

Vi har helt enkelt utgått från vad vi sett och hört, och plockat ut våra favoritintryck från det år som varit.

Årets sjösättning – Princess Svanevit

Vi välkomnar Princess Svanevit tillbaka till kappseglingsarenan. (Foto: Malcolm Hanes)

Få av er har missat renoveringen av den fantastiska R12:an Princess Svanevit.

Båten som byggdes 1930 åt bokförläggaren Erik Åkerlund, såldes så småningom till Storbritannien och hittade sedan under 2010-talet tillbaka till Sverige igen.

Under 2023 seglades hon för första gången under svensk flagg på tävling sedan 1930-talet.

ANNONS

Vi vill bara säga välkommen tillbaka och hoppas att hon nu kommer få ha svenskt vatten under kölen länge.

Läs mer om Erik Åkerlund här

ANNONS

Senaste nytt

Årets räddning – M/Y Salome

NK-direktören Josef Sachs fantastsiska salongsbåt Salome från 1907 har länge legat i dvala i Småland efter en avstannad renovering.

Efter att nya ägare kommit in, har yachten dock flyttats till Yachtsnickeriet i Nacka där renoveringen nu tagit god fart.

Att åter få denna representant för den allra tidigaste generationen av salongsbåtar på vattnet igen skulle vara en stor händelse för den svenska båtkulturen.

Läs mer om Salome här

ANNONS

Årets evenemang – STHLM Classic Poker Run

Så här skoj kan man ha det i svallen efter 28 klassiska runabouts. STHLM Classic Poker Run bjuder alltid på stor show för alla inblandade. (Foto: Kevin Liljegren)

För femte året i rad samlades gräddan av Skandinaviens runabouts till årets stora båtåkarevent – STHLM Classic Poker Run.

Totalt 28 båtar samlades på morgonen den 19 augusti i år för att sedan i samlad tropp åka runt Stockholms innerskärgård i jakt på fem Pokerkort.

Evenemanget blev en stor succé, så passa redan nu på att sätta ett kryss i kalendern den 17 augusti 2024.

Läs mer om Poker Run här

Årets ihärdigaste – Storebro Passion

Det är inte bara Solö-båtar som byggts i Storebro. Denna heter Britt-Marie och byggdes i ett exemplar. Jens Oelerking har koll på dem alla. (Foto: Storebro Passion)
ANNONS

Jens Oelerking heter mannen som sedan ett decennium håller ordning på hela historiken och arkivet från Storebro-fabriken i Småland.

Med en målmedvetenhet och ett brinnande intresse scannar han ständigt av den klassiska båt-communityn världen över i jakt på existerande Storebro-båtar och för sedan in det i sitt magiska arkiv.

Storebro Passion heter hans skapelse på Facebook. Missa det inte.

Och här hittar du länken till hemsidan.

Årets förlust – Owe Forslund

Owe Forslund diskuterar båtar med bland annat HM Carl XVI Gustaf på en Allt för Sjön i början av 1970-talet. Dock blev det aldrig något Forslund-båt såld till kungahuset. (Foto: Allt för Sjön)

När mästaren och konstruktören Owe Forslund gick ur tiden den 29 oktober i år, lämnade den siste store båtkonstruktören sitt ritbord.

Som son till Gideon Forslund hade Owe fötts in i motorbåtsvärlden och sett och hört det mesta som var värt att veta.

ANNONS

Till detta kom också hans egen fantastiska gärning som vi i dag har svårt att förstå hur stor den var.

Owe – du är saknad. Nu får vi andra lita på våra minnen.

Läs mer här om Owe Forslund

Årets teveprogram – Mickes båt

Med lugn och varsam hand guidade Micke Leijnegard oss hemma i soffan fram till sjösätthingen av mahognysnipan Moster Jann. (Foto: SVT)

Med lugn i rösten och stress i själen tog Micke Leijnegard med svensken in i sitt skjul på Långholmen i Stockholm och vårrustningen av träbåten Moster Jann.

Under några 15-minutersprogram i höstas fick vi följa Mickes kamp mot sjösättningsklockan och sedan gemensamt pusta ut när hans Johansson & Son-snipa flöt – och så småningom startade.

Värdefull PR för hobbyn att live få visa gemenskapen och glädjen med att ha träbåt.

ANNONS

Läs mer här om Mickes båt

Årets motorsåg

Ja så gick det som det gick. Till slut var det inte mycket annat att göra än att sätta motorsågen i mahognyracern Lumber Pile. Eller det lilla som var kvar av den. (Foto: Rikard Eriksson)

Efter att ha ställts ut i en monter på Allt för sjön där hotet mot bevarandet av den svenska träbåtskulturen belystes, blev det vägs ände för Sveriges första Wet Rod – Boghammar-racern Lumber Pile.

Under lastningen från mässan kunde konstateras att inget längre fanns att bygga på.

Efter oändliga ombyggnationer och förändringar toppade med många års vanskötsel, hade båten tjänat ut.

Nu seglar ännu en klassiker på de eviga haven, långt bort från den skärgård hon en gång sjösattes i.

Läs mer om Lumber Pile här

ANNONS

Årets nya förening – ACBS Northern Europe

Efter en hel del funderande och dividerande, togs så slutligen beslutet att starta en nordeuropeisk avdelning för den stora amerikanska klassiska båtklubben Antique and Classic Boat Society, ACBS.

Med över 6 500 medlemmar världen över som samtliga brinner för den klassiska motorbåtskulturen, är ACBS ett unikt nätverk för den som på ett snabbt sätt vill komma in i den världen.

Avdelningen Northern Europe har just bildats och kommer under 2024 medverka vid ett antal träffar i sitt upptagningsområde.

Läs mer här om ACBS Nordic

Läs mer:

Årets fem julklappar under granen Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS