En gång sinnebilden av lyx har synen på kaviar förändrats. Det skriver Robb Report som anar en ny trend på den amerikanska krogscenen där kaviar inte längre anses lika exklusivt.

ANNONS

Från lyxvara till barsnacks

Att kaviar inte längre klassas som en lyxvara är något som Robb Report tycker sig se på hur de en gång så dyrbara kornen presenteras på New Yorks krogar. Bland annat serveras kaviar som barsnacks på mozzarellastavar eller som topping på såväl briocher som våfflor.

Moderna anrättningar som enligt Robb Report signalerar ett mer vidlyftigt användande av kaviar, med syfte att tillgängliggöra produkten för en bredare målgrupp.

Så är kaviar inte längre så värdefull som den en gång var. När US Fish and Wildlife Service under 2005 förbjöd import av kaviar från de utrotningshotade belugastörarna spred sig odlad kaviarproduktion som en löpeld.

Mycket av den odlade kaviaren kom inledningsvis från Kina, som inte helt oväntat dominerar kaviarproduktionen i dagsläget.

kaviar
I nuläget dominerar Kina marknaden för odlad kaviar. (Bild Unsplash)

Sjunkande grossistpriser

Med en flod av odlad löjrom på marknaden sjönk kaviarens grossistpris med närmare 50 procent mellan åren 2012 till 2019, enligt Robb Report. Lägre priser och ökad tillgänglighet gjorde att allt fler kockar började experimentera med den lyxiga ingrediensen.

ANNONS
ANNONS

Samtidigt blev äldre importörer omsprungna av yngre konkurrenter och entreprenörer. Däribland Ariel Arce och Michelle Double, som under 2020 lanserade Caviair – företaget som levererar prisvärd caviar direkt till konsument.

Krögaren och sommelieren Arce som under flera år lobbat för att tillgängliggöra champagne för den breda massan, tror sig nu kunna åstadkomma detsamma med kaviar. Det innebär bland annat att sälja kaviar till ett lägre pris än övriga leverantörer på marknaden.

Kaviar från Kina

I takt med att vanligt folk lär sig mer om råvaran är tanken att bredda utbudet och erbjuda finare sorter. Att sälja enkel, kinesisk kalugakaviar ser Arce inte som problematiskt med tanke på att flertalet företag redan gör detsamma, även om deras paketering ser annorlunda ut.

”Vi märkte med dessa stora företag att hela deras varumärke handlade om lyx och vild kaviar från Kaspiska havet, men nu säljer de odlad kaviar från Kina”, säger hon enligt Robb Report. 

Men visst finns det undantag. Kaviarleverantören och restauratören Caviar Russe, med fillialer i både New York och Miami, köper nästan uteslutande sin caviar från en tysk gård med avel från Kaspiska havet. Det bekräftar chefskocken Edward Panchernikov som själv anser sig vara en något av traditionalist i kaviarsammanhang.

ANNONS
ANNONS

Med det sagt har även Caviar Russe hakat på den snäppet mer folkliga kaviartrenden. Bland annat genom att öppna upp ett kaviarcafé som serverar cocktails och enklare barsnacks på temat. Dock utan mozzarella.

Vad som blir nästa steg för kaviarbranschen i stort återstår att se.

Läs även: De rika blir rikare: lyxiga bostäder säljer som smör [Dagens PS]