När Europas andra största ekonomi höjer avgifterna för flygresor svarar Ryanair med att packa ihop och flyga vidare. 750 000 säten försvinner – och tre regionala flygplatser mister helt sin Ryanair-trafik.
Ryanair fortsätter att bojkotta vissa länder


Mest läst i kategorin
Frankrike får kalla handen av Ryanair
Det är mars månad. Frankrikes politiker klubbar igenom en höjning av landets passagerarskatt – från drygt 20 till 55 kronor för korta resor i ekonomiklass. För businessklass på långresor ökar skatten till hela 895 kronor. Och i Dublin, på Ryanairs högkvarter, går larmet.
Flygbolaget meddelar att man under vintersäsongen 2025/2026 kommer att skära ner trafiken i Frankrike med 13 procent. 25 linjer försvinner. 750 000 färre säten erbjuds. Och tre flygplatser blir helt utan Ryanair-flyg: Bergerac, Brive och Strasbourg, rapporterar Check-In.
Läs även: Ryanairs gatepersonal får bonus för att sätta dit dig

“Det är oacceptabelt”
Orden kommer från flygbolagets kommersiella chef Jason McGuinness, som i ett öppet brev går till attack mot den franska regeringen. “Frankrike ligger så långt efter resten av EU”, menar han, och pekar på att landets flygtrafik fortfarande släpar efter pandeminivåerna – till stor del på grund av “alltför höga och statligt införda skatter”.
McGuinness fortsätter:
“Om inte regeringen ändrar kurs och avskaffar denna orimliga flygskatt är det oundvikligt att Ryanairs kapacitet och investeringar i Frankrike kommer att flyttas till mer konkurrenskraftiga europeiska marknader som Sverige, Ungern eller delar av Italien.”
Sverige ett skatteparadis
Att Sverige nu plötsligt lyfts fram som ett lågskatteland för flygindustrin kan få Arlanda att le lite i avgångshallen. Tidigare har flygbolaget även kritiserat avgifterna här – men i jämförelse med Frankrike framstår Stockholm som rena lågprishimlen.
Och flyttplanerna är inte bara tomma hot. Ryanair meddelar att man är redo att investera 2,5 miljarder dollar (drygt 27 miljarder kronor), sätta in 25 nya flygplan och skapa 750 jobb – om bara Frankrike kapitulerar.
Tåget mot skattepolitiken
Bakom skattehöjningen ligger förstås klimatmålen. Men kritiker menar att tåginfrastrukturen i många av de drabbade franska regionerna är för svag för att ersätta flyget. För Bergerac innebär Ryanairs sorti inte bara färre brittiska turister – utan en direkt hotad framtid för hela flygplatsen.
Läs även: O’Leary nära miljardbonus – Ryanairs bonde skördar när aktien når nya höjder

Detta händer nu
- 25 linjer försvinner från Ryanairs Frankrikeprogram
- 750 000 säten kapas ur vinterschemat
- 3 flygplatser tappar Ryanair helt: Bergerac, Brive, Strasbourg
- Frankrikes flygskatt höjs kraftigt, särskilt för långresor
- Sverige nämns som ett möjligt vinnarland i kampen om Ryanairs flygplan
Läs även: Så blev Ryanair flygets IKEA

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.