Piloter bländas – nytt säkerhetshot mot Europas flyg

Cockpit under inflygning – ett av flygets mest kritiska ögonblick för piloter och passagerare. (Foto: Canva)
Cockpit under inflygning – ett av flygets mest kritiska ögonblick för piloter och passagerare. (Foto: Canva)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 31 juli 2025Publicerad: 31 juli 2025

Perfect Weekend granskar en oväntad och farlig företeelse i Europas luftrum. I Frankrike rapportera piloter hundratals incidenter årligen där flygplan attackeras med laserstrålar – ett fenomen som minskar i antal men väcker fortsatt oro.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läs även: Fem kvinnor stämmer Qatar Airways – tvingande underlivsundersökningar

I Sverige sker flest rapporterade laserincidenter nära stora flygplatser. (Foto: Canva)

Ett ögonblick sträck för piloter

Ett starkt ljussken genomtränger cockpit. Piloten ser ingenting. På inflygning – i det kanske mest kritiska ögonblicket på hela resan. Det låter som en filmsekvens, men det är verkligheten för många besättningar i Frankrike. Och Sverige är inte förskonat.

Laserattacker mot flygplan, särskilt under start och landning, har blivit ett prioriterat säkerhetsärende för flygmyndigheter i hela Europa. Under 2024 rapporterades 342 sådana incidenter i Frankrike. Under 2025 har siffran visserligen sjunkit till 141 under årets första halva – men riskbilden kvarstår, rapporterar franska medier.

Enligt DSAC, den franska civila luftfartsmyndigheten, utgör den medvetna användningen av laserstrålar mot flygplan ett allvarligt hot under flygets mest känsliga faser: inflygning, landning och start. Ett fenomen som på flygspråk kallas för flash blindness.

Laserljus kan orsaka tillfällig blindhet hos piloter i luften. (Foto: Canva)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Piloter ser inte instrumenten

Effekten är inte bara ett tillfälligt bländande ljus. Det handlar om att piloten i flera sekunder – ibland minuter – kan tappa central synförmåga, få störande efterbilder och bli så stressad att koncentrationen bryts. I värsta fall kan detta leda till navigeringsfel och misstag i cockpit.

ANNONS

“Det är inte bara ljuset som är problemet – det är effekterna efteråt”, förklarar DSAC i en rapport. “Synen störs, perceptionen påverkas, och det ökar risken för felbeslut i en avgörande situation.”

Luftfartsmyndigheter övervakar säkerhetsdata. (Foto: Canva)

Från busstreck till fängelsestraff

De som riktar laserstrålar mot flygplan är ofta privatpersoner. Ibland ungdomar. Ibland grannar som är trötta på flygtrafiken. Men oavsett motiv är det numera ett brott med kännbara konsekvenser.

I Hérault 2024 riktade en man laser mot ett övningsflygplan som störde hans sömn. I Hyères dömdes en man 2022 till 2 000 kronor i böter efter att ha riktat en laser mot ett Airbus A320. Två år senare fick en annan gärningsman sex månaders villkorlig dom för att ha siktat på ett polishelikopter.

Idag är det olagligt att inneha eller använda laserpekare av klass 3 eller högre utan tillstånd. Den som riktar en sådan mot ett flygplan riskerar upp till fem års fängelse och böter på 18 000 kronor.

Svensk kontext – låg men inte noll

Transportstyrelsen i Sverige bekräftar att laserincidenter även förekommer här, om än i mindre omfattning. De flesta fall rapporteras nära större flygplatser som Arlanda, Landvetter och Sturup. De flesta anmälningar gäller störningar på låg höjd i samband med landning.

Sverige har dock inte samma officiella statistik som Frankrike. Men flygbolag som SAS och BRA har vid flera tillfällen rapporterat laserincidenter till myndigheterna.

ANNONS
Franska myndigheter rapporterade över 300 laserincidenter under 2024. (Foto: Canva)

Fortsatt vaksamhet

Trots den nedåtgående trenden är problemet långt ifrån löst. Den tekniska utvecklingen gör att kraftfulla laserpekare blir billigare, mer tillgängliga – och därmed också farligare. DSAC varnar i sin senaste rapport för att “den snabba spridningen av avancerade laserverktyg kräver ständig uppmärksamhet och anpassning från flygsäkerhetsorgan”.

Laserattacker mot flyg är ett nytt typ av hot – varken terrordåd eller olyckor, men inte heller oskyldiga busstreck. Det är en påminnelse om hur teknologins baksida ibland dyker upp där man minst anar det.

Läs även: Flygbolag sänker priserna när färre korsar Atlanten

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS