Michael O’Leary, Ryanairs frispråkige vd, är bara dagar från att kamma hem en av Europas mest lukrativa företagsbonusar. Enligt Euronews har flygbolagets aktiekurs nu legat över 21 euro i 25 dagar – tre dagar till krävs för att ett bonusprogram värt 100 miljoner euro, motsvarande nästan 1,1 miljarder kronor, ska aktiveras.
O’Leary nära miljardbonus – Ryanairs bonde skördar när aktien når nya höjder


Mest läst i kategorin
Aktien handlas i dag till 23,73 euro, upp närmare 18 procent den senaste månaden. Bonusen är en del av ett incitamentsprogram som godkändes redan 2019. För att belöningen ska betalas ut krävs inte bara att kursen hålls uppe, utan också att O’Leary är kvar som vd när programmet löper ut 2028.
Läs även: Prischock ska lyfta Ryanair: “Robust efterfrågan”

Inte första miljardklippet för O’Leary
Det är långt ifrån första gången O’Leary får miljardbelopp kopplade till bolagets framgångar. Han har flera gånger tidigare fått enorma utbetalningar genom prestationsbaserade program – och därtill tjänar han grovt på sina egna aktieinnehav. O’Leary är en av Ryanairs största privata ägare och har blivit en av Europas rikaste vd:ar trots en blygsam grundlön på under en miljon euro per år.
Enligt Bloomberg har han vid minst två tidigare tillfällen fått ut ersättningar i miljardklassen räknat i kronor. Det är en affärsmodell han själv försvarar med att han skapat ”mer aktieägarvärde än någon annan flyg-vd i Europa”.
Läs även: Ryanairs dom: SAS kommer att krympa

Senaste nytt
O’Leary = en bonde
Internt inom Ryanair går O’Leary ibland under smeknamnet bonden. Orsaken? Vinsten skördas under sommarsäsongen. Det är då bolaget går som starkast, med fulla plan och höga biljettpriser – och det är då O’Leary briljerar med sin kompromisslösa ledarstil.
I vår meddelade Ryanair att man kommer att höja biljettpriserna med 5–6 procent under 2025, något som enligt vd:n är ett resultat av stark efterfrågan snarare än ökade kostnader. Under en kvartalsrapport i maj beskrev han bokningsläget som ”exceptionellt”, särskilt till Sydeuropa.
Kritik från ägare
Men alla jublar inte. Financial Times rapporterar att stora institutionella ägare har uttryckt skepsis kring att bonuspaketet är så omfattande. Proxy-rådgivare som Glass Lewis har varnat för att ett så starkt fokus på aktiekursen kan leda till snedvridna prioriteringar – där kundnöjdhet och långsiktig hållbarhet får stå tillbaka.
O’Leary, som lett Ryanair sedan 1994, slår som vanligt ifrån sig kritiken. När The Irish Times frågade honom om bonusen tidigare i år svarade han torrt:
”Jag har tjänat mer pengar åt våra aktieägare än någon annan flyg-vd i Europa. Det är klart jag förtjänar en belöning.”
Läs även: Fredagskrönikan: Ett studiebesök i sekten Ryanair

Flyger högre än konkurrenterna
Till skillnad från traditionella bolag som Lufthansa, SAS och Air France–KLM har Ryanair klarat sig bättre genom både pandemin och lågkonjunkturen. Med låga driftskostnader, en ung flygplansflotta och ett ständigt växande linjenät har bolaget vuxit kraftigt i både passagerarsiffror och vinst.
Frågan nu är om Ryanair kan fortsätta hålla kursen – eller om bonusskörden denna sommar blir O’Learys sista riktigt stora.
Läs även: Så blev Ryanair flygets IKEA

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.