EU har röstat igenom nya regler som gör det svårare att få kompensation vid försenade flyg. I stället för tre timmars väntan krävs nu minst fyra – en klar försämring som upprör både resenärer och konsumentorganisationer.
Nya chockregeln vid försenade flyg: Måste vänta fyra timmar


Mest läst i kategorin
Flygbolagen jublar, men för dig som sitter fast på en plaststol i Frankfurt är det bara en sak som gäller: vänta längre, få mindre.
Efter tolv år av förhandlingar har EU:s transportministrar enats om något som bäst kan beskrivas som en försämring för resenärerna. Kompensationen försenas. Nu krävs fyra timmars väntan på kortdistansflyg innan pengarna börjar ticka in. För långdistansresor? Sex timmar.
Det gäller alla de klassiska lågprisresorna: till London, Berlin, Málaga, Budapest – och det är resenärerna som får ta smällen.

“Snubblade på mållinjen”
“Europa har väntat i tolv år på tydliga och fungerande passagerarrättigheter, men medlemsländerna har snubblat på mållinjen”, konstaterar branschorganisationen Airlines for Europe (A4E) i ett ovanligt syrligt pressmeddelande.
Organisationen, där både Lufthansa, Ryanair och Air France-KLM ingår, menar att EU:s kompromiss inte bara gör reglerna svårare att förstå – den urholkar skyddet för konsumenterna.
I ett försök att sälja in beslutet lyfter A4E att färre ersättningskrav skulle kunna minska antalet inställda flyg med upp till 70 procent. En trevlig bieffekt för bolagen. Men för resenärerna betyder det framför allt en sak: mindre pengar, längre väntan.
Läs även: Fler svenskar vill resa utomlands – men många väntar med att boka

Kritiken växer: “Rättigheter raderas”
Beslutet möts av protester. Flera tyska Europaparlamentariker från det kristdemokratiska EPP-blocket varnar för att sänka ribban för kompensation är att montera ned ett grundläggande skydd för konsumenter.
“Rätten till ersättning efter tre timmars försening har varit standard i många år – och borde förbli det”, skriver de i ett gemensamt uttalande.
Frågan är nu om Europaparlamentet vågar sätta stopp – eller om detta blir ytterligare ett exempel på hur näringslivets intressen får gå före medborgarnas.
Svenska resenärer drabbas direkt
För svenska resenärer är detta dåliga nyheter, särskilt för de som flyger ofta inom Europa med bolag som Ryanair, EasyJet och TUI. Gränsen på tre timmar har länge varit en trygghet – nu är den borta.
Att EU samtidigt väljer att lätta på pressen mot flygbolagen kan visserligen tolkas som en stödpaket för en pressad bransch. Men det kommer med ett pris: mindre förtroende, mer frustration.
Läs även: Flyg nu eller gråt sen – sommaren 2025 är billigare än du tror

Perfect Weekend Guide: Så funkar nya reglerna för flygersättning
Vad gäller?
– Kortdistansflyg: ersättning först efter 4 timmar (tidigare 3)
– Långdistansflyg: ersättning först efter 6 timmar (tidigare 5)
Hur mycket får du?
– Kortdistans: 300 euro
– Medeldistans: 400 euro
– Långdistans: 500 euro
Vad har du rätt till vid försening?
– Mat, dryck, övernattning vid behov
– Två gratis telefonsamtal eller e-post
– Om flyget är över 5 timmar försenat: begär återbetalning
Så gör du:
- Kontakta flygbolaget direkt
- Om du får nej – kontakta Transportstyrelsen
- Använd EU:s gemensamma klagomålsformulär
- Alternativ: anlita AirHelp, Travelright eller Refund.me (men de tar ofta provision)
Viktigt:
Tekniska fel räknas inte som “extraordinära omständigheter”. Flygbolaget är ofta skyldig att betala, även om de gärna säger något annat.
Läs även: Smitvägen på Arlanda som statliga Swedavia vill dölja

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.