Nya chockregeln vid försenade flyg: Måste vänta fyra timmar

Flyg
Fyra timmar senare... Så länge måste du nu vänta innan ersättningen kickar in. Foto: Pressbild
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 09 juni 2025Publicerad: 09 juni 2025

EU har röstat igenom nya regler som gör det svårare att få kompensation vid försenade flyg. I stället för tre timmars väntan krävs nu minst fyra – en klar försämring som upprör både resenärer och konsumentorganisationer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Flygbolagen jublar, men för dig som sitter fast på en plaststol i Frankfurt är det bara en sak som gäller: vänta längre, få mindre.

Efter tolv år av förhandlingar har EU:s transportministrar enats om något som bäst kan beskrivas som en försämring för resenärerna. Kompensationen försenas. Nu krävs fyra timmars väntan på kortdistansflyg innan pengarna börjar ticka in. För långdistansresor? Sex timmar.

Det gäller alla de klassiska lågprisresorna: till London, Berlin, Málaga, Budapest – och det är resenärerna som får ta smällen.

Passagerare köar på flygplatsen i Frankfurt, Tyskland, onsdagen den 27 juli när Lufthansas markpersonal gick i 24-timmarsstrejk och de flesta av Lufthansas flyg fick ställas in
Terminalkaos i Europa – men kompensationen dröjer längre än någonsin. (Foto: TT)

“Snubblade på mållinjen”

“Europa har väntat i tolv år på tydliga och fungerande passagerarrättigheter, men medlemsländerna har snubblat på mållinjen”, konstaterar branschorganisationen Airlines for Europe (A4E) i ett ovanligt syrligt pressmeddelande.

Organisationen, där både Lufthansa, Ryanair och Air France-KLM ingår, menar att EU:s kompromiss inte bara gör reglerna svårare att förstå – den urholkar skyddet för konsumenterna.

I ett försök att sälja in beslutet lyfter A4E att färre ersättningskrav skulle kunna minska antalet inställda flyg med upp till 70 procent. En trevlig bieffekt för bolagen. Men för resenärerna betyder det framför allt en sak: mindre pengar, längre väntan.

Läs även: Fler svenskar vill resa utomlands – men många väntar med att boka

ANNONS
Frankrike höjer flygskatten
Är det värt att boka lågpris om du riskerar att förlora din rätt till ersättning? (Foto: Johan Nilsson/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Kritiken växer: “Rättigheter raderas”

Beslutet möts av protester. Flera tyska Europaparlamentariker från det kristdemokratiska EPP-blocket varnar för att sänka ribban för kompensation är att montera ned ett grundläggande skydd för konsumenter.

“Rätten till ersättning efter tre timmars försening har varit standard i många år – och borde förbli det”, skriver de i ett gemensamt uttalande.

Frågan är nu om Europaparlamentet vågar sätta stopp – eller om detta blir ytterligare ett exempel på hur näringslivets intressen får gå före medborgarnas.

Svenska resenärer drabbas direkt

För svenska resenärer är detta dåliga nyheter, särskilt för de som flyger ofta inom Europa med bolag som Ryanair, EasyJet och TUI. Gränsen på tre timmar har länge varit en trygghet – nu är den borta.

Att EU samtidigt väljer att lätta på pressen mot flygbolagen kan visserligen tolkas som en stödpaket för en pressad bransch. Men det kommer med ett pris: mindre förtroende, mer frustration.

Läs även: Flyg nu eller gråt sen – sommaren 2025 är billigare än du tror

ANNONS
Arlanda
Terminalkaos i Europa – men kompensationen dröjer längre än någonsin. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)

Perfect Weekend Guide: Så funkar nya reglerna för flygersättning

Vad gäller?
– Kortdistansflyg: ersättning först efter 4 timmar (tidigare 3)
– Långdistansflyg: ersättning först efter 6 timmar (tidigare 5)

Hur mycket får du?
– Kortdistans: 300 euro
– Medeldistans: 400 euro
– Långdistans: 500 euro

Vad har du rätt till vid försening?
– Mat, dryck, övernattning vid behov
– Två gratis telefonsamtal eller e-post
– Om flyget är över 5 timmar försenat: begär återbetalning

Så gör du:

  1. Kontakta flygbolaget direkt
  2. Om du får nej – kontakta Transportstyrelsen
  3. Använd EU:s gemensamma klagomålsformulär
  4. Alternativ: anlita AirHelp, Travelright eller Refund.me (men de tar ofta provision)

Viktigt:
Tekniska fel räknas inte som “extraordinära omständigheter”. Flygbolaget är ofta skyldig att betala, även om de gärna säger något annat.

Läs även: Smitvägen på Arlanda som statliga Swedavia vill dölja

ANNONS











Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS