Du har precis boardat planet. Du fäller upp bordet, drar fram din Kindle, sätter på brusreducerande hörlurar och kopplar in powerbanken – men nej.
Laddat för konflikt – powerbanks stoppas på flyget i sommar


Mest läst i kategorin
Nu är det stopp. I alla fall om du flyger med Singapore Airlines eller Thai Airways. Från och med i vår är det förbjudet att använda eller ladda powerbanks ombord hos dessa två stora asiatiska flygbolag.

Säkerheten först – men vad gäller egentligen?
Orsaken är förstås säkerhet. Powerbanks innehåller litiumbatterier, som i värsta fall kan överhettas och börja brinna – ett skräckscenario i 30 000 fots höjd. Därför säger de nya reglerna: powerbanken får följa med ombord i handbagaget, men ska inte användas under flygningen.
Singapore Airlines införde sitt förbud den 1 april och Thai Airways hängde på den 15 mars. Båda hänvisar till IATA:s (International Air Transport Association) regler för farligt gods.
Det handlar inte bara om att du inte får ladda mobilen från din powerbank – du får heller inte ladda själva powerbanken via flygplanets USB-uttag. Den ska alltså ligga i väskan, helst orörd.

Vad är det egentligen som gäller?
Enligt IATA får du ta med powerbanks upp till 100 wattimmar (Wh) i handbagaget utan särskilt tillstånd. Mellan 100 och 160 Wh krävs godkännande från flygbolaget. Allt över 160 Wh är helt förbjudet.
Thai Airways går ännu längre i sin information:
- Under 20 000 mAh (cirka 100 Wh) – okej.
- 20 000–32 000 mAh (100–160 Wh) – max två stycken, med tillstånd.
- Över 32 000 mAh (160 Wh) – absolut förbjudet.
Och ja, det är förbjudet att packa ner en powerbank i det incheckade bagaget, oavsett storlek. Den regeln gäller på i stort sett alla flygbolag.
Läs även: Här är de flygplatser där ditt bagage löper störst risk att försvinna

Är detta början på en global trend?
Det är inte osannolikt. Redan idag har flygbolag som Emirates, Qatar Airways och Lufthansa begränsningar och rekommendationer kring användning av bärbara batterier. Skillnaden är att Singapore Airlines och Thai Airways nu satt ner foten rejält – med ett rakt och otvetydigt “nej”.
Frågan är nu om andra bolag kommer följa efter. Kommer vi i sommar få se en bredare kampanj mot mobilladdning i kabinen? Kanske. Eller så fortsätter lågprisbolagen som vanligt – med Wi-Fi för en tia och power outlets som alltid är trasiga.
Perfect Weekend Guide: Vad får du ta med ombord?
- Powerbanks upp till 100 Wh: Okej i handbagaget. Får inte packas i incheckat bagage.
- Powerbanks 100–160 Wh: Max två, kräver tillstånd från flygbolaget.
- Powerbanks över 160 Wh: Totalförbjudet.
- Ladda enheten med powerbank ombord: Förbjudet hos Singapore Airlines och Thai Airways.
- Ladda powerbank via flygplanets USB-uttag: Också förbjudet hos dessa bolag.
Så nästa gång du flyger – lämna superpowerbanken hemma, ladda upp i loungen och kom ihåg: en bok håller längre än en skärm. Och ja, den kräver ingen kabel.

Nya regler för handbagage chockar resenärer: Adjö till 58 cm-resväskan
“År 2025 är det fortfarande kaos kring ditt handbagage som faktiskt får följa med in i kabinen.” Och nej, EU:s storstilade löfte om gemensamma mått har inte blivit verklighet. Istället fortsätter flygbolagen att spela efter sina egna regler – med resenärerna som förlorare.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.