Bråkmakarna har länge av flygbolagen setts som ett amerikanskt eller sydeuropeiskt problem har nu landat rakt i Sverige. Antalet incidenter med stökiga passagerare har skjutit i höjden från 69 fall år 2020 till 503 rapporterade händelser år 2024 – en ökning på över sexhundra procent enligt Transportstyrelsen.
Det globala kaoset i kabinen är alltså inte längre något vi kan skratta åt på avstånd. Nu svarar flygindustrin med böter, flygförbud, uppfostringskampanjer och i vissa fall rena ‘kastas-av-i-Porto’-lösningar.
Flygbolagen har fått nog – nu kastas bråkmakarna ut ur kabinen


Mest läst i kategorin

USA försöker med folkvett
I USA pågår nu något som liknar en nationell fostranskampanj. Transportministern Sean Duffy har frontat en video med frågor som borde vara självklara: hjälper du äldre med bagaget? Säger du tack? Och: kan du snälla klä dig respektfullt när du ska ut och flyga?
Allt detta inför Thanksgiving-resandet där 82 miljoner amerikaner är på väg någonstans och sex miljoner av dem tar flyget. Förra året slog Dagens PS larm om de ökande bråken i amerikansk inrikestrafik – nu fruktar man ännu en rekordhelg om inte folk skärper sig, rapporterar suveräna Flygtorget.
Fyra nya linjer – men fortsatt motvind för flyget i Sverige
Fyra nya flyglinjer lanseras i Sverige, men branschen fortsätter att möta stora utmaningar och motvind under 2025.
Frankrike väljer storsläggan
Medan USA vädjar om artighet använder Frankrike juridisk storslägga. Sedan 8 november gäller nya regler med böter på upp till 20 000 euro och flygförbud i fyra år. Transportminister Philippe Tabarot säger det som många inom branschen tänker: stök är ett direkt hot mot säkerheten och kabinpersonalens arbetsmiljö.
Reglerna gäller även i utomeuropeiska territorier som Polynesien och Nya Kaledonien. Notera: även på andra sidan jordklotet har folk börjat tröttna.

En global epidemi av dåligt omdöme
IATA:s senaste siffror är lika trista som obevekliga:
• 53 538 incidenter globalt 2024
• 1 stökincident per 395 flygningar
• Fler verbala och fysiska utfall än tidigare
Flygbolagen känner av kostnaden direkt. Eurocontrol uppskattar att en diversion – alltså ett oplanerat stopp för att kasta av en bråkmakare – kostar mellan åttatusen och hundrafemtiosjutusen euro. Det är pengar som ingen vill lägga på någon som inte kan bete sig.”
Flygresan en mardröm: Därför skapar resenärer kaos
Efter pandemin finns det fortsatt ett uppdämt behov att se världen igen.

Ryanair höjer priset på dumhet
Ryanair, Europas mästare i låga priser och höga känslonivåer, har infört en egen 500-pundbot för den som blir avstängd från en flight på grund av stök. Det är minimumnivå – civilrättsliga krav kan tillkomma om besättningen anser att du saboterat flygningen.
Ett exempel: Den ökända FR7124 från Dublin till Lanzarote tvingades nödlanda i Porto efter bråk ombord. 160 passagerare fick hotell, middag och en förlorad semesterdag. Kostnad: cirka femton tusen euro. Och en ilska som fortfarande kokar på irländska reseforum.
Har passagerarna förändrats – eller flyget?
Frågan som kabinpersonal världen över ställer sig: varför händer detta nu? Är vi mer stressade? Har pandemin suddat ut våra sociala muskler? Eller har flygresan blivit så vardaglig att artigheten försvunnit?
Dagens PS har tidigare beskrivit hur ‘demokratiseringen av flyget’ även inneburit en demokratisering av beteendet. På gott och ont. Ritualerna, stilen och respekten har ersatts med energidrycker, mjukisbyxor och en känsla av att planet är en förlängning av vardagsrummet.
Nu försöker myndigheter världen över återuppväcka någon sorts hyfs i luften – med böter, kampanjer och i vissa fall rena bannlysningar från himlen.”

Perfect Weekend Guide: Bråkmakarna och flygbolagen
• Sverige: 503 incidenter 2024 (upp från 69 år 2020)
• Globalt: 53 538 incidenter 2024
• USA: +400 procent fler stökpassagerare sedan 2019
• Frankrike: böter upp till 20 000 euro och fyra års flygförbud
• Diversion: kostar bolagen mellan åttatusen och hundrafemtiosjutusen euro
Källa:Flygtorget, Transportstyrelsen, IATA
Vill du läsa mer om trender och hälsa? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Viggos dagbok: Limmud, födelsedag och IBM:s framtid och Nya romancevågen: böckerna som ser ut som designväskor.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet













