Därför kan din dator bli flygets värsta mardröm

Varma litiumbatterier i kabinen är en av flygbolagens största säkerhetsrisker (Foto: Canva)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 27 nov. 2025Publicerad: 27 nov. 2025

Det börjar som en vanlig resa. Du sätter dig, du lutar stolen, du öppnar din dator. Och plötsligt – försvinner den. Ner mellan två paneler, rakt in i flygets mest förbjudna zon. Fem minuter senare är hela kabinen på väg mot en oplanerad landning. Det låter överdrivet, men i modern luftfart är en borttappad laptop inte ett irritationsmoment. Det är ett säkerhetshot.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

När en liten glipa kan sänka hela resan

Det var exakt det som hände på United Airlines flight UA925 från Heathrow. En affärsresenär i business tappade sin dator, den gled ner bredvid stolen – och fastnade på ett sätt som fick besättningen att lysa rött. Varför? För att litiumbatteriet i datorn kan överhettas, skadas eller börja brinna om det kläms mellan två konstruktioner. Och en batteribrand i en kabin på tio kilometers höjd är inte bara obehaglig. Den är farlig.

Piloten gjorde det enda rätta: kurs mot Dublin. Planet landade snabbt, tekniker kallades in som om det vore hjärtkirurgi, och efter två timmars avancerat sätesmekanikpill plockades datorn ut. Hundra passagerare suckade unisont medan de räknade missade anslutningar, förlorade middagar och sönderstressade barnvakter hemma i USA.

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

24 nov. 2025
Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Business class: lyx på ytan – riskzon i botten

Det ironiska är att just business class är värst. De dyra sätena är designade som transformerande fåtöljer med fler springor än en gammal husfasad. Perfekt för sladdar, örhängen, kreditkort – och förstås laptops. Försvinner en elektronisk pryl i det mekaniska mörkret är kabinpersonalen förbjuden att rota. Passageraren får inte försöka heller. Och om prylen innehåller litium? Då är det bara ett ord som gäller: nödlandning.

Det här är inget undantag. Det är standard. Piloter utbildas i ”PED hazards”. Kabinpersonal går kurser i hur man lugnar en businessresenär vars dator just slukat ett helt flygplansschema. Flygbolagen installerar brandpåsar för att fånga upp överhettade elektroniska prylar. Det är 2020-talets vardag.

Sju oförglömliga upplevelser i Egypten

Att resa i Egypten är som att kliva in i världens mest överväldigande historielektion – men utan lärare, prov och trist klassrum. Här är allt på riktigt:

En dator började brinna på ett flygplan i Kina. (Foto: Youtube)

Det är inte första gången – inte ens i år

ANNONS

I oktober gjorde United en full vändning över Atlanten när en laptop föll bakom en kabinpanel och rakt ner i lastutrymmet. Den var dessutom påslagen. I cargo finns ingen åtkomst, inga brandfiltar, inga snabba händer. Bara bagage och risk. Planet fick vända. Hundratals resenärer kom fram flera timmar försenade – igen på grund av en dator.

EASA och FAA har varnat i åratal. Boeing och Airbus har försökt designa bort problemen men det är svårt när passagerare lever sina liv via skärmar som måste laddas, användas, flyttas och balanseras. Hela konceptet ”arbete i luften” har en mörk baksida: sätena klarar inte vardagslogistiken.

Ja, det kan hända dig

Det spelar ingen roll hur van resenär du är. Hur många lounger du besökt. Hur många statuskort du har i plånboken. Om din dator hamnar fel kan du bli huvudpersonen i nästa ofrivilliga mellanlandning.

Perfect Weekend Guide: Flyg säkert med din dator
– Ställ alltid undan datorn vid start och landning.
– Tryck aldrig in elektronik i en sätesglipa – det gör bara saken värre.
– Om något faller ner: rör det inte. Kalla på personal.
– Ett överhettat litiumbatteri kan bli upp till 600 grader. Det räcker för att bränna hål i en kabinpanel.

Källa: The Independent, FAA Safety Alerts, EASA Safety Information Bulletins, FlightAware.

Finnair storsatsar i Skandinavien – men vill inte prata siffror

Finnair: “Vi vill erbjuda bästa produkten till mest attraktiva priset – och se till att kunderna väljer oss idag och imorgon.”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS