Ny Airbus kan göra slut på SAS mest ifrågasatta långflyg

Med den nya A350:an kan SAS minska beroendet av sina äldsta långdistansflygplan. (Foto: TT)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 22 dec. 2025Publicerad: 22 dec. 2025

En fabriksny Airbus A350 har landat i SAS-flottan – och det kan bli början på slutet för bolagets mest ifrågasatta långdistansflyg. Efter en sommar med återkommande tekniska problem och rubriker om ett nästan 23 år gammalt plan signalerar leveransen ett tydligt skifte: från lappande av veteraner till ett långflyg byggt för framtiden.

ANNONS
ANNONS

En julklapp som märks på riktigt

En fabriksny Airbus A350 har levererats till SAS från Toulouse och placerats i Köpenhamn. För långresenärerna är det mer än ett trevligt Linkedin-inlägg. Det är ett tydligt besked om att SAS vill bort från sommarens rubriker om teknikstrul och tillbaka till ett långflyg som fungerar som det ska.

Flygplanet är ett viktigt steg i bolagets flottförnyelse. Lägre bränsleförbrukning, mindre buller och modernare system ger bättre marginaler och högre driftsäkerhet. För passagerarna betyder det färre överraskningar och en kabin som inte känns som ett tidsdokument från tidigt 2000-tal.

Läs även: Viggos dagbok: Träning, tv, tro och tidsandan

Airbus A350 blir ryggraden i SAS interkontinentala trafik de kommande åren. (Foto: Pressbild)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Veteranen som blev en följetong

Bakgrunden är välkänd för Dagens PS läsare. I somras skrev vi om SAS äldsta långdistansplan, Airbus A330 med registrering LN-RKM. Levererat 2002 och därmed nära 23 år gammalt. Fullt certifierat, men hårt prövat.

Två tekniska incidenter på fyra veckor räckte för att planet skulle bli en symbol för allt SAS försökt lämna bakom sig. Generatorproblem över Atlanten som slutade med en säkerhetslandning i Edinburgh. Kort därefter ett elfel strax efter start från Newark, retur till gate och nästan 19 timmar på marken.

Säkerheten var aldrig hotad. Men tillförlitligheten ifrågasatt. Och när SAS valde att inte kommentera öppnades dörren för spekulationer.

ANNONS

Från underhåll till strategi

Att flyga med äldre flygplan är inget ovanligt i branschen. Men skillnaden mellan en A330 från 2002 och en ny A350 är brutal. Det handlar inte om nya säten och snyggare belysning, utan om driftsekonomi, punktlighet och förutsägbarhet.

Varje ny långdistansmaskin minskar behovet av att hålla de äldsta planen i hård trafik. Det är här den verkliga betydelsen av leveransen finns. Inte i formuleringar om samarbete med Airbus, utan i att SAS får ett reellt handlingsutrymme.

Kort sagt: färre reservdelar, fler avgångar som går som planerat.

Läs även: Julens dyraste problem kan vara din nya handväska

Leveransen markerar skiftet från lappande av gamla plan till ett mer förutsägbart långflyg. (Foto: TT/Pressbild)

En pensionering utan pressmeddelande

SAS har inte sagt att LN-RKM ska tas ur trafik. Flygbolag gör sällan sådant öppet. Men matematiken är enkel. När nya plan kommer in kan gamla plan flyttas från nyckellinjer till reservroller – eller pensioneras helt.

För resenärerna på sträckor som Stockholm–Newark är det här goda nyheter. Mindre risk för sena planbyten. Mindre risk för tekniska stopp. Mer fokus på att faktiskt komma fram.

ANNONS

Ett litet steg som betyder mycket

Efter rekonstruktion och ägarförändringar behöver SAS visa stabilitet snarare än visioner. Den nya A350:an är inget mirakel, men den är ett konkret steg bort från krishantering och mot normalitet.

Och ibland är normalitet det mest lyxiga som finns i luften.

Kan Boeing springa förbi Airbus i flygplansracet?

Efter år av tydlig Airbus-dominans visar 2025 konturerna av ett mer jämnt styrkeförhållande mellan världens två största flygplanstillverkare.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
Boka en drömsemester med Solresor – precis så som du vill ha den

Hos Solresor finns det alltid en resa perfekt för just dig & din drömsemester, oavsett om du vill bo i egen lägenhet, vill njuta av all-inclusive, söker ett paradis för två eller lyxa till det med fem stjärnor.

Boka din nästa semester här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS