Bergrummet på Skeppsholmen, tidigare hem åt Stockholm Toy Museum, håller just nu på att muteras till vad grundarna själva kallar Nordens största immersiva dinosaurieupplevelse. Bakom satsningen står David von Schinkel, arvtagare till museet, och Jan Broman, mannen som en gång gav världen Fotografiska – och som numera beskriver sig själv som “krossad av kapitalet”.
Nu blir slottsherren T-Rex-hövding med en dinosaurieupplevelse


Mest läst i kategorin
Från slottsherre till T-Rex-hövding
“Det här blir något helt nytt och otroligt häftigt”, säger von Schinkel, 53 år, som hittills mest gjort sig känd som slottsherre och leksaksförvaltare. Nu vill han ta publiken på en tidsresa där dagens Stockholm långsamt försvinner och ersätts av ett reptilsamhälle på 60 helkroppsmodeller av dinosaurier. Tekniken ska göra resten: avancerade bildspel, gigantiska skärmar och ett ljudlandskap som får Jurassic Park att kännas som ett radioteaterprogram från 50-talet.
Läs även: Då blev jag besviken på Ozzy

Senaste nytt
En dröm i miljarder
Prislappen? Femti miljoner kronor bara för starten. Visionen? En global franchise.
“Om tio år ska gruppen omsätta två till tre miljarder kronor”, säger Jan Broman och drar paralleller till sin tid på Fotografiska, som nu mest nämns i imperfekt.
Hemligheten, menar han, är att jobba med “IP som ingen äger”. Dinosaurier kräver inga förhandlingar med Hollywood – alla vet vilka de är, men ingen skickar en faktura.
Expansion på fossilbränslefritt vis
Först ut blir Stockholm, men planen är redan att sprida konceptet till Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Expansionen ska ske snabbt och kapitaleffektivt, gärna via lokala partners, men utan att släppa ifrån sig den kreativa kontrollen.
“Vi bygger inte bara en attraktion, vi bygger en skalbar plattform”, säger Broman till EFN. “En dra åt helvete-upplevelse som kan ändras flera gånger om dagen, beroende på publikens humör.”
Läs även: Peg Parnevik: ”Jag bygger min egen värld”
Pandemins efterskalv ledde till en dinosaurieupplevelse
Broman är fortfarande märkbart skakad av att ha förlorat makten över Fotografiska.
“Krossad av kapitalet, utspädd av pandemin”, säger han torrt. Sedan dess har han drivit Paradox – en annan franchisebaserad upplevelse som enligt honom själv drar in 55 miljoner kronor per år.
Och hatten? Den ikoniska huvudbonaden som en gång var hans varumärke fick gå i pension redan 2020. “Det kändes skönt att bli helt civil”, säger han. Men frågan är om det inte snart är dags att damma av den när dinosaurierna anfaller Skeppsholmen.
Läs även: Peg Parnevik: ”Jag bygger min egen värld”

Perfect Weekend Guide till Dino – Nordens största immersiva dinosaurieupplevelse
Plats: Bergrummet, Skeppsholmen, Stockholm
Öppning: 2026 (planerad)
Storlek: 2 500 kvadratmeter
Innehåll: 60 fullskaliga dinosauriemodeller, avancerade projektioner, leksaksutställning
Biljettpriser: Ej klara, men förvänta dig mer än en biobiljett och mindre än en helg på Gröna Lund
Expansion: Planerad till Köpenhamn, Oslo och Helsingfors
Läs även: Så erövrade nordisk design världen – från Paris 1925 till Milano 2025

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.