“Värdena på Jaguar XK120 har bleknat, och det är precis därför du nu kan förverkliga en dröm,” menar experten Pierre Novikoff, som på ett elegant sätt krossar myten om att klassiska sportbilar bara kan gå upp i värde.
Köparnas dröm: Därför är klassiska Jaguar XK120 höstens fynd


Mest läst i kategorin
Enligt Classic Cars magazine har nämligen Jaguar XK serien gått ner i pris och nu anses det vara passande köpläge. Om detta är bilen du alltid drömt om vill säga.
Ikonens andra liv
Att sjunka ner i sätet på en Jaguar XK120 Roadster för under 675 000 kronor hade för bara några år sedan känts helt osannolikt. Nu är det verklighet.

Tidigare rusade priserna för de allra bästa exemplaren upp 1,75 miljoner kronor, men föll sedan tillbaka till strax över miljonen. För många samlare var det ett hårt slag.
Men det finns också ett annat sätt att se på saken: För första gången på länge går det faktiskt att köpa en ikonisk bit bilhistoria utan att behöva sälja både sommarhuset och tunna ut framtida arv.
Som Pierre Novikoff konstaterar i sin artikel i Classic Cars magazine: “Det handlar inte om att ta risker, utan om att uppskatta värde, körglädje och den känsla dessa bilar erbjuder till sitt nuvarande pris.”
Senaste nytt
Roadster eller Coupé?
Självklart finns det detaljer att tänka på. Är man längre än 1,70 meter gör man klokt i att välja roadstern framför drophead coupén. Annars riskerar man att få sitta som en origamifigur i lädersäten.

Och om man ändå investerar, välj den mest kända karossformen, för det är just de bilarna som kommer stiga först när marknaden återhämtar sig.
Kort sagt: Vill man kombinera rationellt kapital med irrationell passion är det svårt att hitta ett bättre fordon än XK120.
Läs mer: Den vackraste Jaguar som aldrig byggdes – en sorglig saga Dagens PS
Museum på hjul för halva priset
Journalisten Quentin Willson är inne på samma spår. Han lyfter exemplet med en fabriksoriginal XK120 Coupé i pastellblått, aldrig renoverad och med obruten historik från 1953. När den såldes på Bonhams för drygt 1,38 miljoner kronor 2017 tyckte alla att priset var rimligt.

Åtta år senare såldes den igen, för nästan hälften av vad den klubbades för 2017, runt 675 000 kronor. Willson konstaterar torrt i sin artikel i Classic Cars magazine: “Den summan för en XK120 i museikvalitet är ett av årets mest utstickande fynd.”
När historien blir körupplevelse

Det är lätt att bli sentimental inför den här typen av fordon. Men faktum kvarstår: Att köpa en XK120 idag är att skaffa sig både ett rullande museum och en biljett till ett förlorat kapitel i bilhistorien. Att dessutom kunna göra det till halva priset av vad det kostade för några år sedan är en möjlighet som inte återkommer speciellt ofta.
Så kanske är det läge precis just nu, att investera tid i att hitta ett riktigt bra XK120-exemplar. För vem längtar inte efter att förvandla varje tur på landsvägen till en scen ur en Cary Grant-film.
Fakta: Jaguar XK120
- Lansering: 1948 på Earls Court Motor Show i London
- Motor: 3,4-liters rak sexa, 160–210 hk beroende på version
- Topphastighet: 120 mph (därav namnet XK120)
- Varianter: Roadster, Drophead Coupé, Fixed-Head Coupé
- Produktion: Cirka 12 000 exemplar mellan 1948–1954
Källa: Classic Cars magazine, texter av Pierre Novikoff och Quentin Willson om Jaguar XK120. Eventuella citat återgivna enligt Classic Cars magazine och översatta från engelska.
Läs mer: Skattefördelar går till tjänstebilar – privatbilister får stå utan Dagens PS

Erfaren projektledare och skribent med bakgrund inom Content Marketing. Skriver idag främst Weekend-material för Dagens PS.

Erfaren projektledare och skribent med bakgrund inom Content Marketing. Skriver idag främst Weekend-material för Dagens PS.
Modern trerumslägenhet på Kempinski Residences, Gozo. Högkvalitativa material, femstjärnig service och tillgång till 3 utomhuspooler och två inomhuspooler.