Den New York-baserade amerikanska klädkedjan J.Crew hoppar på vintagetrenden och erbjuder nu begagnade lyxklockor för män.

ANNONS

I förra veckan kom nyheten att J.Crew tillsammans med auktionsfirman Analog/Shift säljer 18 noga utvalda begagnade lyxklockor för män. Det torde sälja slut fort då det i kölvattnet av Corona är ytterst svårt att få tag i lyxiga ur från varumärken som till exempel Rolex, Omega och Breitling. Det tror i alla fall Lifstyle-sajten Inside Hook, som skriver att 3 av de 18 uren redan är sålda.

Den amerikanska klädkedjan J. Crew undgick konkurs med nöd och näppe våren 2020, och har sedan dess kämpat sig tillbaka. En rad förändringar har skett för att locka fler kunder och öka försäljningen, och nu hoppas J.Crew alltså att deras kunder är villiga att även shoppa klockor och inte bara kläder.

begagnade
3 av de lyxklockor som J. Crew i samarbete med Analog/Shit noga valt ut till försäljning. Foto: J. Crew

Det är inte första gången J.Crew försöker sig på vintage. Redan för drygt tio år sedan gjorde företaget ett försök att erbjuda Rolexklockor från 70-talet. Uppenbarligen blev det aldrig någon succé men nu gör man alltså ett nytt försök.

En växande trend

Det ligger i linje med den rådande trenden på herrsidan där andrahandsmarknaden för lyxklockor växer. Det är särskilt populärt att handla vintage bland millennials och Gen Z. Delvis för att många lyxvarumärken har problem med både produktion och leveranser efter Corona, men också för att den yngre målgruppen ställer krav på hållbarhet och miljö på ett annat sätt än tidigare generationer.

Det är också ett sätt att bredda sortimentet och öka hitta nya intäktskällor. Varför inte erbjuda klockor i samma butik där du handlar hela din outfit? Tiden får utvisa om kunderna litar på J. Crew som klockexperter, men det verkar som sagt fungera.

ANNONS
ANNONS

Samlar du på klockor ska du läsa här [Dagens PS]