Dagens PS

Här körde kungen av vägen

Kungens Kurva
När den långa högersvängen tog slut, vek sig vägkanten och Kungens tunga Cadillac-limousine hamnade i diket. Här är historien om ett av Stockholms mer udda plats-namn. (Foto: WikiCommons/TT)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 19 jan. 2024Publicerad: 19 jan. 2024

Strax söder om Stockholm ligger den stora handelsplatsen Kungens kurva. Ett märkligt namn på en plats måhända. Men det var här kungen körde av vägen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ungefär 15 kilometer söder om Stockholm ligger i dag en av Sveriges största handelsområden. En plats där i stort sett ingen bor, men det ändå rör sig fler människor än på de flesta andra ställen.

Platsen heter Kungens kurva, som du sannolikt förknippar med det stora Ikea-varuhus som ligger här. För övrigt det första varuhuset som Ingvar Kamprad öppnade utanför Älmhult.

Ikea
När Ikea byggde sitt första stora varuhus vid Kungens kurva, var det annars ett oexploaterat område. I dag är det annorlunda. (Foto: WikiCommons/Kjell Appelgren)

Här går också E4:an.

Den plöjer som en plogbil rakt igenom området mot Stockholm eller från Stockholm. När vägen drogs igenom området var det i stort sett obebyggt, men två avfarter byggdes och platsen fick då namnet Skärholmsmotet.

När tillväxten kom igång på riktigt vid Ikeas etablering på platsen, behövdes dock ett vidare namn på platsen.

En olycka ur historien

Någon på trafikplaneringskontoret kom ihåg en olycka som skett på platsen många år tidigare och började slå i böckerna.

ANNONS

Och detta var vad som hittades.

Året var 1946. Sveriges dåvarande monark Gustaf V hade varit på jakt vid det kungliga slottet Tullgarn.

Kungens kurva
Kung Gustaf V sitter och funderar framför den bil som förmodligen var den som sedermera skulle göra ett dike söder om Stockholm riksbekant. (Foto: WIkiCommons/Tore Falk)

Han var nu på väg hem i en av hovets Cadillac-limousiner tillsammans med förste hovstallmästare hertig Charles d’Otrante, friherre Carl von Essen och greve Nils Gyldenstolpe.

ANNONS

Senaste nytt

Vikarierande chaufför

Det var eftermiddag den 28 september och chauffören Gösta Ledin, styrde den pampiga bilen fram genom landskapet.

Ledin var inte helt van vid den stora limousinen då han bara var vikarie på posten.

Färden gick fram genom landskapet. Södertälje passerades och nu var det bara tre mil hem till Stockholm.

ANNONS
Det var i ovankant på den röda rektangeln som det hände.(Bild: WikiCommons/Stockholms stadsmuseum/H. Hellberg och A. E. Påhlman)

Strax innan det lilla samhället Segeltorp, gjorde den gamla Södertäljevägen en lång högersväng.

Chauffören Ledin höll cirka 65 km/h genom kurvan. Precis i slutet av kurvan, där vägen övergår i en lång raksträcka in mot Segeltorp, kom bilen lite för långt åt vänster på vägbanan.

Vägen vek sig

Ledin berättade senare i polisförhöret att: “plötsligt kände jag att vägen gav vika och att vi var på väg ner för vägbanken”.

Kungens kurva
Efter 20 meter tog det stopp i diket. Kungen klev ur men bilen blev stående tills en lastbil kom förbi och kunde dra upp den. (Foto: WikiCommons/Pressens bild)

Chauffören tappade kontrollen över bilen och olyckan var ett faktum.

Bilen kasade av vägen och stannade snyggt och prydligt ett tjugotal meter bort i det vattenfyllda diket vid sidan av vägen.

ANNONS

Kungen var lugn

När tystnaden lagt sig, stängde chauffören av motorn. Kungen själv hade redan öppnat bakdörren och tagit sig ut. De höga jaktstövlarna han fortfarande hade på sig, gjorde att han lätt kunde ta sig torrskodd upp på vägkanten.

De övriga i sällskapet bar dock lågskor och fick finna sig i att lätt leriga och genomblöta om fötterna, ta sig upp till Kungen, som tänt en cigarett och lugnt konstaterade “det var ju tur i oturen”.

Kungen körde av vägen
Diket var inte så djupt men väl så blött. Med de kungliga jaktstövlarna på, kunde monarken dock ta sig torrskodd upp på vägbanken. (Foto: WikiConmons/Pressfoto)

Väntan på assistans blev inte så lång. En annan av hovets bilar, som också var på hemväg från Tullgarn, passerade snart och kunde plocka upp Kungen och de övriga passagerarna.

Hjälp från Vårby

Chauffören Gösta Ledin stannade dock kvar på platsen och fick framåt kvällskvisten till slut tag på en tillräckligt stark lastbil från närliggande Vårby Bryggeri, som kunde dra upp den tunga limousinen.

Bilen hade inte fått några större skador av händelsen.

ANNONS

Ledin kunde lite lätt skakad köra hem bilden till Drottingholms slott där en genomgripande tvättning företogs.

I dag är det inte mycket kvar av det dike som gav upphov till hela områdets namn. (Foto: WikiCommons/Holger.Ellgaard )

Med detta på bordet, var det inte så svårt för stadsfullmäktige att låta hela området få namnet Kungens Kurva.

Namnet var dock inte helt nytt för de boende på platsen.

Ägaren till de två Esso-mackar som byggts på var sida om nya E4:an hade redan kallat “sitt” område för just Kungens kurva. Numera är området som lystrar till det namnet, så mycket större.

PS. Vilken av kungens tre Cadillac-limousiner som hamnade i diket, har det tvistats om genom åren. Vid en renovering av det exemplaret som numera står på det magnifika museet på Sparreholms slott, upptäcktes skador på underredet och på innerskärmarna.

Slutsatsen som drogs då, är att detta var den bil som en höstkväll 1946 åkte av vägen och som kom att ge namn åt en av Sveriges största handelsplatser.

Läs mer:

ANNONS

Länge leve kungen och hans bilar

Om bilmuseet på Sparreholms slott

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS