Den 7-9 februari är det dags för Stockholm fashion week och ledorden i år är hållbarhet och innovation. Det skriver sajten Metro mode. På grund av pandemin arrangeras modeveckan i huvudsak online.
Hållbarhet ledord på Stockholm fashion week


Mest läst i kategorin
Cirkulära affärsmodeller och second hand och vintage är återkommande på årets modevecka. Dessutom har pandemin inspirerat de ämnen som influerar modeveckan 2022, något som Catarina Midby, generalsekretare för Swedish Fashion Association, skriver om i ett pressmeddelande. Precis som förra året är det möjligt att följa modeveckan digitalt.
“Vi vill erbjuda en starkare och smartare modevecka med riktigt bra mode uppbackat av nya idéer och insikter. De flesta av oss är redo att klä upp oss lite igen, och efter att ha spenderat många timmar under pandemin online har vi lärt oss att ta del av all information som finns på varumärkenas hemsidor och kan göra mer informerade och ansvarsfulla köp”, säger Midby.
Stockholm fashion week under restriktioner
“Vi har också blivit medvetna om alla de många varumärken och företag som erbjuder nya, cirkulära affärsmodeller. Vi kommer troligen att fortsätta att köpa nya kläder, skor och accessoarer framöver, men vi kommer i allt större utsträckning välja att köpa second hand och vintage, hyra, byta och även sy om en del av vår garderob. Det förändrar allt, inte minst produkternas värde.”
Såväl större varumärken som H&M Studio och Filippa K som exklusiva och medlemsbaserade Singular Society och nya Teurn Studios deltar med sina idéer.
Restriktionerna påverkar evenemanget. Organisatörerna presentera ett mindre urval svenska designers med fysiska presentationer och evenemang. En mindre internationell publik samt lokal press och inköpare får också delta på plats. På stockholmfashionweek.se går det att följa modeveckan digitalt.
Läs också:
Begagnade kläder som handelsvara
H&M lanserar robot – ska hjälpa dig med styling