I Dagens PS nya artikelserie om skärgårdens vackraste båtar kommer du under året möta många av Sveriges vackraste båtar och deras historia. Vi inleder med motorkryssaren SALT, som hon heter idag.

Med en inledande historia präglad av konkurs och dödsfall var det inte helt självklart att den exklusiva och vackra motorkryssaren skulle få vatten under kölen.

SALT ritades av Knud H Reimers, en av Sveriges mest uppskattade och främsta segelbåtskonstruktörer. Han ritade även långfärdsbåtar och ett antal exklusiva motoryachter varav SALT är en av de mest välbevarade med en spännande historia.

Harald Björnlund
Harald Björnlund (1878-1940) var en av Luleås mest framstående personligheter i näringslivet.

Hon byggdes ursprungligen för konsul och redare Sten Harald Björnlund. (1878-1940), en av Luleå stads mest bemärkta och framstående män.

Björnlund, som hade många offentliga uppdrag i Luleå var även en av de drivande krafterna bakom rederi Victoria i Luleå. Han var en av den gamla handels- och sjöfartsstadens karaktärsmänniskor.

Trots sin handlingskraft och yrke hade han svårt att bestämma sig beträffande exteriören och inredningen. Vilket gjorde att Reimers tvingades rita flera olika förslag innan byggstarten.

Under denna process gick Björnlund överraskande bort 1940 och den icke färdigställda yachten övergick till dödsboet. Bygget stod stilla och det bordlagda skrovet stod länge med sterbhuset som ägare.

Reimers ritade m/y SALT
Vackra linjer och en för tiden ganska nytänkande design. Foto: Lars Olsson

Bilkungen tog över

Gunnar V Philipson, en av dåtidens mest profilerade entreprenörer, även kallad ”bilkungen”

ANNONS
ANNONS
Den förste ägaren av den färdigställda yachten. Gunnar Philipsson (1883-1970)

Philipsson Automobil AB var från början inriktat på försäljning och reparationer men kompletterades senare med bilimport i grossistledet, bilfinansiering, import och försäljning av bildäck samt en omfattande fastighetsförvaltning, som även inkluderade hotellverksamhet.

Det av Philipsson helägda företaget ansågs på 1950-och 1960-talen vara Europas, möjligen också världens, största bilföretag i enskild ägo.

Gunnar Philipsson fick 1940 ögonen på den snygga motorkryssaren och köpte projektet från dödsboet. Han accepterade de ursprungliga ritningarna som togs fram redan 1939 och slutförde bygget.

Hon sjösattes 1945 och fick namnet GUNILLA efter Gunnars lilla dotter med samma namn. Det är oklart hur länge Philipsson ägde GUNILLA. Däremot vet vi att den ännu större motorkryssaren PHILIPPIN, också ritad av Knud H Reimers, levererades till Philipsson i Juli 1948.

SALT Intrumentering
Det tog tre år att ropa hem originalinstrumenten ett och ett på Tradera. Men vem har bråttom, det är jakten som är det roliga. Foto: Lars Olsson

Nästa skeppsredare tar över

Nästa gång vi möter GUNILLA är det i Göteborg 1954 som registrerad i GKSS under namnet CHRISTINE. Ryktet säger att hon under delar av 50-60-talet gick som representationsbåt för Broströms koncernen. Men nya efterforskningar har visat att tredje ägare i själva verket var skeppsredaren Tor Erland J:son BroströmGöteborg. Som döpt om henne till CHRISTINE efter hans tredje och sista barn.

T.E. Broström
T.E. Broström blir den tredje ägaren och döper om henne till CHRISTINA.

Broströms framväxt till en av de mäktigaste finansfamiljer startade redan 1865 då Axel Broström köpte sitt första fartyg. När han går bort 1905 har bolaget utvecklats till Sveriges största rederiföretag.

Sonen Dan Broström tog över chefskapet i företaget och under hans tid startades en mängd olika dotterbolag med linjer över hela jordklotet, som exempelvis Svenska Ostasiatiska Kompaniet, Svenska Orient Linjen och Svenska Amerika Linjen.

Vid Dan Broströms frånfälle 1925 kontrollerade Broströmskoncernen två varv, Götaverken och Eriksberg och var ett av Sveriges största företag.

ANNONS
ANNONS

Under tiden i Göteborg moderniserades CHRISTINE, bland annat tillkom de två̊ signalmasterna samt ett doghouse. Under tiden i Göteborg byttes också den ursprungliga Chrysler Royal-motorn ut till dagens motor, en Volvo Penta KMD96A från 1958. En 9.6 liters dieselmotor med TwinDisc backslag. Extremt stark och lågvarvig motor som främst användes i större arbetsbåtar.

SALT Inredning
Ett fantastiskt skick på inredningen. En engagerad ägare är en förutsättning för ett långt liv för de fina svenska yachterna. Foto: Lars Olsson

Samma ägare under 41 år

Den näst senaste ägaren Börje Persson, Lidingö/Ålberga köpte henne 1974. Persson ägde och vårdade henne med omsorg i hela 41 år De sista åren låg hon i idylliska Nävekvarn sydväst om Nyköping.

Efter en längre tids sjukdom sålde Börje Persson henne sommaren 2015 till Lars Olsson som är den befintliga ägaren. Idag är motoryachten SALT lika vacker som när hon sjösattes.

Lars Olsson. MYS, Motor Yacht Society
Sommaren 2015 köpte Lars Olsson motoryachten SALT. Lars är välkänd inom veteranbåtskretsar och aktiv i MYS.

Lars Olsson, välkänd inom veteranbåtskretsar och aktiv i MYS, har under de senaste fem åren givet henne en successiv upprustning och återställning till originalskick. Lars svarar på redaktionens tre snabba frågor:

– När fick du upp ögonen för SALT första gången och när köpte du henne?
”Jag blev faktiskt kontaktad och fick frågan om jag var intresserad av Christine som hon hette då. Det var en motorkryssare som hade gått under ”MYS radar” i alla år, så jag kände inte till henne alls.

Jag hade precis bytt motor och drivlina på den Tiedemannkryssare vi ägde då och satt ganska nöjd, men min fru tyckte absolut att vi skulle åka till Nävekvarn och titta. Okej då, sa jag, men då måste hon vara i ett perfekt strukturellt skick om jag ska vara intresserad – och det var hon!  Trots att hon varit uppställd i flera år var fribord och undervattenskropp i helt fantastiskt skick, ja hon såg nybyggd ut. Vi köpte båten i augusti 2015 efter vissa förhandlingar.”

– Vad upplever du är det bästa med SALT?
”Förutom de lite nyare linjerna och att det är en stor öppen båt, så älskar vi den stora aktre sittbrunnen. Men båtens starkaste kort är nog att hon trots (eller kanske tack vare) sin tyngd och storlek är fantastiskt lättmanövrerad. Det går till exempel att backa henne dit man vill. I vår hemmahamn backar vi rakt nästan hundra meter och svänger in aktern, innan vi kan stäva ut ur hamnen.

Det är aldrig några problem oavsett väder och vind. Den gamla stora Penta dieseln är också fantastisk, grymt lågvarvig och urstark. SALT marschar i ca nio knop vid tusen varv, det är nästan tomgång… Men så har hon också en stor propeller som skottar en hel del vatten och ett riktigt bra roder. Motor och backslag väger hela 1.3 ton (hela båten 8.5 ton)”

ANNONS
ANNONS

– Vilka reaktioner får du när ni lägger till med SALT?
”Haha, ja det är alltid lika kul och bland det bästa med att ha veteranbåt – man möts alltid av vänliga människor. Alla, gammal som ung, blir glada och intresserade och vill gärna prata och veta mer om båten. Alla är också hjälpsamma och visar både vördnad och respekt för båten och dess historia – kort sagt, man är alltid välkommen när man kommer med en träbåt” avslutar Lars Olsson

Fakta om motorkryssaren SALT
Konstruktör: Knud H Reimers
Byggnadsår: 1938
Varv/byggare: Gräddö båtvarv/Axel Eriksson Byggnadsort: Norrtälje
L.ö.a m: 12.78
Bredd m: 3.28
Skrovmaterial: Hondurasmahogny
Deplacement: 8.3 ton
Motor: Penta KMD96 (Nr 115), backslag: TwinDisc

 

Njut av bilderna på m/y SALT, en av skärgårdens vackraste båtar:

MYS, Salt
De två signalmasterna är ett arv från tiden i Göteborg. Foto: Lars Olsson
MYS, SALT Akterspegel
GUNILLA, CHRISTINE och nu slutligen SALT. En klassisk motoryacht med en historia utöver det vanliga. Foto: Lars Olsson
MYS, m/y SALT
Tidstypisk inredning i hög kvalitet. Givetvis hondurasmahogny. Det öppna akterdäcket hittade man på flera 40- och 50-talsritningar från Reimers och Tiedemann. Foto: Lars Olsson
MYS SALT
Foto: Lars Olsson
m/y SALT originalritninig
Originalritningen från Reimers och dispositionen som till slut valdes.
MYS m/y SALT inredning
Här andas kvalitet och historia. Foto: Lars Olsson
SALT
Gedigna reglage som enl. ägarna med enkelhet hanterar SALT. Foto: Lars Olsson