Dagens PS

Upplev Stockholm från sjön – utan oljud

Sightseeing på el
Nu har Stockholms första helt eldrivna sightseeingbåt sjösatts. (Foto: Strömma kanal)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 13 juni 2024Publicerad: 13 juni 2024

Stockholm har fått sin första sightseeingbåt med eldrift. Prins Daniel är den döpt till och sätts in i trafik från och med mitten av juni.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De av Stockholms turister som har valt att kliva ombord på en av stadens alla sightseeingbåtar för att uppleva Nordens Venedig från sjön, har fått vänja sig vid en ganska bullrig upplevelse.

Första elektrifierade

Nu har Strömma Turism & Sjöfart, som ör en av stadens stora utförare av turisttrafik, satt sin första elektrifierade och tysta båt i drift under Stockholms broar.

Det är inget nybygge som nu sjösatts.

Båten byggdes 1985 och har under alla år skjutsat runt turister i Stockholm, men då med dieselmotorer i aktern. Något som nu, efter en total renovering och motorbyte, helt har förändras.

Sightseeing på el
Båten är en gammal sightseeingbåt från 1987 som nu genomgått en totalrenovering och konvertering till eldrift. (Foto: Strömma kanal)

“Det här är ett viktigt steg i företagets utveckling och bekräftar våra ambitioner att vara fanbärare inom framtidens turistnäring där hållbarhet prioriteras högt”, säger Peter Henricson, Sverigechef på Strömma.

“Omställningen innebär stora omkostnader för både fordon och ny infrastruktur som vi måste bära själva. Men vi har högt uppsatta mål och redan 2026 sätter vi nästa eldrivna båt i trafik.”

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Nytt namn

Den numera elektrifierade båten fick sitt nya namn Prins Daniel under en ceremoni på Skeppsholmen den 11 juni.

Sightseeing med el
Detta är bara den första båten som elektrifierats, men garanterat inte den sista. Strömma kanal-bolaget satsar på att elektrifiera hela sin flotta under de närmaste åren. (Foto: Strömma kanal)

Arbetet med renoveringen och konverteringen till eldrift har utförts av Rindövarvet utanför Vaxholm i Stockholms skärgård.

För den elektriska drivlinan står elektronikföretaget Metz som också har stått för installation och projektering.

Med plats för upp till 148 passagerare blir båten en betydande symbol för Strömmas hållbarhetsarbete och satsning på att elektrifiera hela sin flotta.

Läs också gärna den svenska nya bärplansbåten. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS