Dagens PS

Premiär för Sveriges första eldrivna räddningsbåt

Safe At Sea
Safe At Sea utvecklar sjöräddningslösningar (Foto: Safe at Sea)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 28 okt. 2022Publicerad: 28 okt. 2022

Sjöräddningssällskapet har köpt sin första eldrivna räddningsbåt, ElEcoRunner. I ett samarbete med Safe at Sea vill man visa att även snabba utryckningsbåtar kan vara fossilfria. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Safe at Sea och Sjöräddningssällskapet har samarbetat med att utveckla den nya båten, ElEcoRunne.

Med projektet har de båda velat visa att man kan göra sjöräddningen fossilfri. Men båten fyller också en viktig funktion genom att den möter en stor efterfrågan, skriver Safe at Sea i ett pressmeddelande.

Sedan tidigare är Räddningssällskapet något av pionjärer när det gäller att utveckla lätta och flexibla räddningsbåtar, då kallade RescueRunner.

Räddningsbåt utvecklad ut RescueRunner

Det är båtar som men utvecklade efter en tragisk helikopterolycka i Göteborgs skärgård och som har fått bära namnen på de omkomna besättningsmedlemmarna.

Det är en av dessa båtar som har gjorts om för eldrift, namngiven Owe Persson.

”Vi är övertygade om att det framöver kommer att bli tystare i hamnar och runt badplatser, och att det nu finns en lösning för de som är begränsade och inte får lov att använda konventionella förbränningsmotorer.” säger Kaj Lehtovaara, en av projektutvecklarna på Safe at Sea i pressmeddelnadet.

ANNONS

Båten som säljs till Sjöräddningssällskapet kommer att fortsätta att testas och vidareutvecklas.

Läs också:

Elektrisk lättviktare för båt – Temo 1000

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS