Från rödvita DVD-kuvert i postlådan till över 300 miljoner abonnenter världen över. Netflix har inte bara förändrat hur vi ser på tv – bolaget har omskapat hela underhållningsindustrin. Här är de viktigaste milstolparna i en av 2000-talets mest spektakulära affärsresor.
Så blev Netflix världens ledande tv-plattform


Mest läst i kategorin
1997 – Grundas som DVD-uthyrning per post
Netflix startar i Kalifornien med en idé om att hyra ut filmer via post, utan förseningsavgifter.
Intäkter: cirka 1,5 miljoner dollar första året
Abonnenter: några tusen
Senaste nytt
2007 – Streamingtjänsten lanseras
Netflix introducerar streaming – först som ett tillägg till DVD-abonnemanget. Det digitala klivet visar sig snart vara framtiden.
Intäkter: 1,2 miljarder dollar
Abonnenter: 7,3 miljoner

2013 – Originalsatsningen tar fart med House of Cards
Första egenproducerade flaggskeppet släpps. Serien bygger på analys av tittardata – och sätter standarden för framtidens innehållsstrategi.
Intäkter: 4,4 miljarder dollar
Abonnenter: 41,4 miljoner
2016 – Global expansion
Netflix blir tillgängligt i över 130 nya länder över en natt. Samtidigt ökar investeringarna i lokalt innehåll.
Intäkter: 8,8 miljarder dollar
Abonnenter: 89,1 miljoner

2020 – Pandemin driver tillväxten
Med hela världen hemma rusar tillväxten. Netflix blir synonymt med karantänkultur.
Intäkter: 25 miljarder dollar
Abonnenter: 203,7 miljoner
2022 – Första motgången på ett decennium
Tillväxten stannar upp. Abonnenttapp och hårdare konkurrens från Disney+, HBO Max och andra skapar press.
Intäkter: 31,6 miljarder dollar
Abonnenter: 230,7 miljoner
2023 – Vänder med reklam och lösenordsgranskning
En reklamfinansierad version lanseras. Samtidigt skärps reglerna kring delade konton. Intäkterna börjar stiga igen.
Intäkter: 33,7 miljarder dollar
Abonnenter: 260,3 miljoner
2024 – Diversifiering och nya format
Livesänd sport, spel, interaktivt innehåll. Netflix breddar sig bortom klassisk streaming.
Intäkter: 39 miljarder dollar
Abonnenter: 301,6 miljoner

2025 – Ny TV-upplevelse lanseras
En ny, AI-drivna gränssnitt släpps med realtidsrekommendationer, personlig hubb och förbättrad metadata.
Prognos (helår): 43–44 miljarder dollar
Abonnenter: över 300 miljoner
Läs även: Nu görs Netflix starsida om

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.