Många fartyg i den ryska skuggflottan behöver skrotas. Fartygen är sanktionerade och behöver därför hitta snabba och enkla sätt att skrotas – vilket innebär att stort miljöhot för många länder.
Ryska skuggflottan skrotas – dubbel huvudvärk


Mest läst i kategorin
Många fartyg i den ryska skuggflottan är i riktigt dåligt skick och är egentligen inte sjödugliga.
Läcker olja
Många är sönderrostade och läcker olja, vilket drabbar länder när fartygen har läckt olja i europeiska vatten under det senaste året.
De är dessutom ofta sanktionerade vilket innebär att de befinner sig utanför systemet av att på en laglig väg kunna skrotas och på ett hållbart sätt ta hand om fartygsdelarna.
Senaste nytt
Säljer fartygen i skuggflottan
Det går ofta att få in mellan 10 och 15 miljoner dollar för att skuggfartyg genom att sälja det till någon depå som monterar ner de enorma fartygen och säljer vidare delarna.
Det sker dock ofta i länder där sociala- och hållbarhetsregelverken ligger långt efter de västerländska, om det ens finns några överhuvudtaget.
Stor fara för miljö och människor
Det kan ske på en strand i Bangladesh eller Indien, där gamla oljetankrar lämnas i vattenbrynet. Där läcker de fortsatt olja, skadar miljön, och utgör en hälsorisk för de människor som arbetar med att plocka isär fartgen eftersom det ofta saknas föreskrifter.
Varje år får många arbetare sätta livet till vid sådana arbetsplatser, och problemet ökar sedan allt fler fartyg i skuggflottan kommer skrotas.
Snabba cash
Enligt Politico har hela skuggflottan enbart runt 20 år kvar innan den måste skrotas, och fartygsägarna vill snabbt kunna få in pengar innan dess.
Generellt sätt har fartygsindustrin blivit bättre de senaste åren när det gäller att skrota sina fartyg och att återvinnas men skuggflottan går i helt motsatt riktning.
”Tack vare en rad nya regler och förordningar under de senaste fem decennierna har sjöfarten blivit mycket säkrare, och det har minskat antalet olyckor avsevärt under de senaste decennierna”, säger Mats Saether, advokat vid Nordisk juridiska tjänsteförening i Oslo.
“Det är beklagligt att skuggflottan vänder den här trenden.”

Dubbel huvudvärk
Så skuggflottan leder därmed till dubbel huvudvärk för världen – dels genom att fortsatt transportera sanktionerad energi – och dels genom att innebära stora risker även när fartygen ska skotas.
Läs även:
Europa slår tillbaka mot ryska skuggflottan. Dagens PS
Storbritanniens skarpa varning till Ryssland: “Vet vad ni gör”. Dagens PS

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












