Dagens PS

Ryska skuggflottan skrotas – dubbel huvudvärk

Att montera ner fartyg från skuggflottan kan ske på an strand i Bangladesh, som här i Chittagong.
Att montera ner fartyg från skuggflottan kan ske på an strand i Bangladesh, som här i Chittagong. (Foto: Wikimedia Commons/från dokumentären Shipwreck)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 27 nov. 2025Publicerad: 27 nov. 2025

Många fartyg i den ryska skuggflottan behöver skrotas. Fartygen är sanktionerade och behöver därför hitta snabba och enkla sätt att skrotas – vilket innebär att stort miljöhot för många länder.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Många fartyg i den ryska skuggflottan är i riktigt dåligt skick och är egentligen inte sjödugliga.

Läcker olja

Många är sönderrostade och läcker olja, vilket drabbar länder när fartygen har läckt olja i europeiska vatten under det senaste året.

De är dessutom ofta sanktionerade vilket innebär att de befinner sig utanför systemet av att på en laglig väg kunna skrotas och på ett hållbart sätt ta hand om fartygsdelarna.

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

24 nov. 2025
Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Säljer fartygen i skuggflottan

Det går ofta att få in mellan 10 och 15 miljoner dollar för att skuggfartyg genom att sälja det till någon depå som monterar ner de enorma fartygen och säljer vidare delarna.

Det sker dock ofta i länder där sociala- och hållbarhetsregelverken ligger långt efter de västerländska, om det ens finns några överhuvudtaget.

Stor fara för miljö och människor

Det kan ske på en strand i Bangladesh eller Indien, där gamla oljetankrar lämnas i vattenbrynet. Där läcker de fortsatt olja, skadar miljön, och utgör en hälsorisk för de människor som arbetar med att plocka isär fartgen eftersom det ofta saknas föreskrifter.

ANNONS

Varje år får många arbetare sätta livet till vid sådana arbetsplatser, och problemet ökar sedan allt fler fartyg i skuggflottan kommer skrotas.

Snabba cash

Enligt Politico har hela skuggflottan enbart runt 20 år kvar innan den måste skrotas, och fartygsägarna vill snabbt kunna få in pengar innan dess.

Generellt sätt har fartygsindustrin blivit bättre de senaste åren när det gäller att skrota sina fartyg och att återvinnas men skuggflottan går i helt motsatt riktning.

”Tack vare en rad nya regler och förordningar under de senaste fem decennierna har sjöfarten blivit mycket säkrare, och det har minskat antalet olyckor avsevärt under de senaste decennierna”, säger Mats Saether, advokat vid Nordisk juridiska tjänsteförening i Oslo.

“Det är beklagligt att skuggflottan vänder den här trenden.”

Skuggflottan
Sverige agerar mot den ryska skuggflottan genom att öka bevakningen i svenska vatten. (Bild: Canva)

Dubbel huvudvärk

Så skuggflottan leder därmed till dubbel huvudvärk för världen – dels genom att fortsatt transportera sanktionerad energi – och dels genom att innebära stora risker även när fartygen ska skotas.

ANNONS

Läs även:

Europa slår tillbaka mot ryska skuggflottan. Dagens PS

Storbritanniens skarpa varning till Ryssland: “Vet vad ni gör”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS