Trafikverket räknade fel. I tio år. Resultatet? Flera järnvägssatsningar gynnades medan investeringar i vägar missgynnades.
Räknade fel i tio år: "Verkligen olyckligt"


Mest läst i kategorin
Det är Sveriges radio Ekot som avslöjat att Trafikverket i ett decennium använt en felaktig modell för att räkna ut vilka järnvägssatsningar som lönar sig samhällsekonomiskt.
Ekot har kommit över ett internt myndighetsdokument som visar att modellen överskattat nyttan med vissa järnvägsprojekt med upp till 20 procent, samtidigt som den missgynnat väginvesteringar.
Trafikverket använder en prognosmodell som heter ”Sampers” för att analysera och förutsäga trafikvolymer i framtiden när det gäller främst väg och järnväg. Det handlar om både nationella och regionala trafikmängder.
Ett stort antal variabler låter modellen beräkna hur personresor utvecklas på lång sikt.
Järnvägen: I fatt med underhållet om 350 år. Dagens PS
Allvarliga räknefel
Det interna dokument Ekot tagit del av visar att det senaste decenniets stora beslut om projekt inom infrastruktur, delvis gjorts på felaktiga grunder.
Det mest anmärkningsvärda, enligt dokumentet, är hur modellen värderar restid vid tjänsteresor.
Modellen utgår från att de som tjänar mycket värderar en tidsvinst till 10 000-20 000 kronor per timme. Den verkliga siffran är troligen runt 400 kronor i timmen.
Med modellens utgångspunkt bryr sig inte de med högsta inkomsterna alls om kostnaden för en tjänsteresa så länge den går snabbt.
Snart slutar tågen gå mellan Stockholm och Göteborg. Dagens PS

”Väldigt olyckligt”
”Det är självklart väldigt olyckligt, inte minst eftersom exemplen som vi ser i den här promemorian verkligen är iögonfallande. Det man ska vara riktigt kritisk mot är ju att det tog tio år att upptäcka. Det är ju inte bra”, säger Jan-Eric Nilsson, professor emeritus vid VTI.
Trafikverkets modell har även beräknat avdrag för arbetsresor felaktigt. I det interna dokumentet har Trafikverkets analytiker granskat hur felen påverkat underlagen till de infrastrukturbeslut som fattats.
”Vi har inte haft kompetensen”
Resultatet är att järnvägsprojekt gynnats av felaktigheterna medan vägsatsningar har missgynnats.
Vissa järnvägsprojekt har sett ut att vara upp till 20 procent mer samhällsekonomiskt lönsamma än de i själva verket är.
”Hade det varit små saker som inte har så stor betydelse, då är det ju något helt annat än när det sticker i ögonen som det gör i flera avseenden här”, kommenterar Jan-Eric Nilsson.
Trafikverkets enhetschef Fredrik Almkvist påpekar att man numera gör rätt men tidigare gjort fel.
”Det är givetvis allvarligt”, säger Almkvist hos Ekot där han inte försöker mörka varför verket gjort fel.
”För att vi saknat kompetens och förmåga, helt enkelt.”
1 200 miljarder kronor ska rusta Sveriges vägar. Dagens PS
Risig järnväg rustas upp – rallarna vänder sig i graven. E55

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.