Arktis kommer att bli mer sammankopplat med global ekonomi. I takt med att istäcket smälter – och om houthierna slutar skjuta.
Klimat och rebeller kan ge Arktis ny roll


Mest läst i kategorin
Så ser i sammanfattning läget ut när det gäller det Arktis, som The Economist skriver kommer att bli mer och mer sammankopplat med och knutet till den globala ekonomin.
Men det är klimatförändringar, ekonomiska faktorer och geopolitik som styr hur snabbt det går, konstaterar man.
Norra ishavets kust fylls av allt mer aktivitet i form av tankfartyg, fraktfartyg, forskningsfartyg, pråmar och kryssningsfartyg, skriver The Economist.
Det blir mer av allt detta under våren 2026 när isen bryts upp, menar man. ”Regionen håller på att förvandlas till en strategisk korsning”, är konstaterandet.
Mellan isarna: Kinas nya genväg till Europa. Dagens PS
Klimatförändringarna styr
Arktis förbinder Atlanten och Stillahavet, har rikligt med olja, gas, mineraler och fisk och kan förkorta globala sjöfartsvägar där Suez- och Panamakanalerna de senaste åren begränsats av i ena fallet konflikter och beväpnade houthier och i andra fallet torka.
Hur snabbt Arktis roll kommer att öka beror inte minst på klimatförändringarna.
Smältningstakten har avtagit de senaste åren men inlandsisens årliga minimiyta var i september 2025 ändå 39 procent mindre än den var 1980.

Senaste nytt
Plus och minus
Mindre is gör transporterna lättare men ger andra komplikationer. Stigande hav och stormar skadar kustlinjer utan fast is, tinande permafrost undergräver byggnader och isvägar är, naturligtvis, bara framkomliga när de är frusna.
Om kriget i Ukraina tar slut och Ryssland kommer ur sanktionernas grepp under 2026 kan västs investeringar även i ryska Arktis återupptas, menar The Economist.
Donald Trump och Vladimir Putin ska redan ha diskuterat framtida avtal kring Arktis.
När det gäller sjöfarten kan intresset för den kortare men säsongsbetonade norra sjörutten, NSR, längs Rysslands norra kust, öka om attackerna från houthi-rebellerna i Jemen fortsätter att äventyra Rödahavs-rutten.
Nu kommer kineserna hit genom Arktis. Dagens PS
Vill se reguljär fraktlinje
I dag används den mest för att transportera rysk olja, gas och andra råvaror till Kina. Men under hösten seglade ett kinesiskt containerfartyg från Ningbo i Kina till Felixstowe i Storbritannien genom NSR, och proklamerade det som starten för en regelbunden fraktlinje.
Sydkorea har dessutom sagt att de ska testa rutten under 2026 men, som The Economist skriver, ”om houthierna slutar skjuta kommer NSR att vara mindre attraktiv”.
I årtionden var Arktis “en snöglob”, en kuriositet som observerades utifrån, säger Mads Frederiksen från Arktiska ekonomiska rådet, ett panarktiskt ekonomiskt utvecklingsorgan baserat i Norge.
Men i allt högre grad, säger han, ”är det en del av en globalt sammankopplad värld.” Det kommer att bli mer uppenbart under det kommande året.
Nya hotet: Rysslands flytande kärnkraftverk. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












