Dagens PS

Desperata lyxmärken ger 50 procent rabatt – i Kina

Bilden föreställer kineser som shoppar lyx. De dåliga tiderna i Kina gör att lyxvarumärken nu ger stora rabatter
Lyxvarumärken gör vad som helst för att locka kunder i Kina. (Bild: Yvonne Åsell )
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup
Uppdaterad: 16 juli 2024Publicerad: 16 juli 2024

I Kina gillar man lyx – och för lyxiga varumärken är Kina en mycket viktig marknad. Men den svaga ekonomin får köparna att stänga igen plånboken, så lyxmärkena lockar med höga rabatter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var under pandemin som allt fler lyxvarumärken började sälja direkt på nätet i Kina. Under de första åren var alla vinnare, och suget efter lyx tycktes aldrig ta slut. Det rapporterar Financial Times.

Lyx i Kina för svindlande summor

Enligt China Daily steg marknaden för lyxkonsumtion i Kina med 12 procent förra året. Totalt hade den ett värde på över 400 miljarder yuan (55 miljarder dollar).

Det fanns till och med spekulationer att den nästa år skulle passera biljon-gränsen. En sådan siffra skulle motsvara all lyxshopping som skedde 2016 i Frankrike, Italien, Japan, Storbritannien och USA tillsammans.

Men som vi tidigare har skrivit har den kinesiska ekonomin inte gått bra under året. Det har fått en köpsugen medel- och överklass att hålla igen på konsumtionen.

ANNONS

Senaste nytt

Halverad försäljning

Det är välkända varumärken som tar stryk. Versace och Burberry har till exempel tappat 50 procent av sin försäljning jämfört med förra året.

I ett försök att rädda försäljningen erbjöd Marc Jacobs rabatter på över 50 procent. Medan Bottega Veneta lovade väskköpare räntefria lån på 24 månader.

En del tidlösa varumärken har klarat sig bättre. Louis Vuitton, Hermés och Chanel till exempel. De har haft ett hårdare grepp om sin distribution och inte behövt utlova rabatter.

ANNONS

Fortsatt trög ekonomi i Kina

Att erbjuda rabatt som ett lyxvarumärke går på tvärs mot all prisstrategi. Men under pandemin välkomnade flera av dem samarbeten med e-handelsplattformar. Det är dessa som nu är redo att pröva vad som helst för att bli av med varulagret.

Så länge Kinas ekonomi är så svag är det dock inte mycket som hjälper. De flesta konsumenter håller ner utgifterna till dess de ser indikationer på bättre tider.

Läs också:

Sportsommar skapar öl-boom. Dagens PS

Ny matskandal skakar Kina. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]