Hans råd: ”Kan bestämma sig för att sluta flyga helt”.

Det säger Jörgen Larsson vid Chalmers i Göteborg till SVT Nyheter. Han forskar på flygets klimatpåverkan och slår fast att det är dramatiskt.

”Utsläppen från svenskarnas utlandsflygande är lika stort som från svenskarnas totala bilkörande”, säger han och betonar var och ens ansvar för att utvecklingen går åt rätt håll.

Det går att ta beslutet om slutat flyga helt – ”eftersom klimathotet är så superallvarligt som det är” – eller så kan man begränsa sitt flygande, påpekar han.

”Det är en av de handlingar som ger allra mest klimatnytta”, säger Jörgen Larsson till SVT Nyheter och tillägger:

ANNONS
ANNONS

”Problemet är ju det att det inte är tillräckligt många som är villiga att begränsa sitt flygande på egen hand. Så därför behövs politiska beslut som ger utsläppsminskningar. Men där har också individen ett stort ansvar, för politikerna gör ingenting om det inte finns ett tryck från allmänheten.”

SVT Nyheter uppger att resebranschen samtidigt är på väg mot försäljningsrekord i sommar. Sedan 1990-talet har svenskarnas utlandsresande mer än fördubblats, enligt forskning från Chalmers i Göteborg och Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

I höst väntas regeringen, trots hårt motstånd, lägga fram förslag på en ny flygskatt. Enligt Jörgen Larsson uteblir dock effekten av förslaget i hög grad, det ger ”en låg klimatnytta” eftersom han föreställer sig att det endast minskar efterfrågan marginellt.

Han efterlyser i stället klimatinformation i annonser för flygresor eller krav på biobränsle, men säger samtidigt att det inte är tillräckligt för att stoppa klimathotet. En viktig ingrediens som flygbranschen saknar till skillnad mot bilindustrin är omfattande teknik för en hållbar utveckling, därför behöver utsläppen begränsas, framhåller han i SVT-artikeln.