I slutet av förra året förvärvade Rejlers norska KANtech, som är specialiserade på järnvägsteknik. Nu har Rejlers fått sitt första uppdrag inom ramen för befintligt ramavtal med det norska statliga infrastruktursbolaget Bane NOR.

Rejlers kommer att ansvara för framtagning av systemhandlingar gällande ökad elförsörjning med autotransformatorsystem, AT-system, på järnvägssträckan Drammen-Sandvika i Norge.

Bane NOR avser att uppgradera kontaktledningsnätet på sträckan mellan Drammen och Sandvika genom att ersätta det nuvarande konventionella systemet med ett autotransformatorsystem.

Elförsörjningskapaciteten är en utmaning på denna sträcka på sikt. Med ett uppgraderat system kan varje tåg förses med mer ström, vilket innebär att rutten kan trafikeras med fler och längre tåg.

En utredning gällande behovet av en uppgradering har genomförts. Rejlers uppdrag är nu att leda framtagningen av de systemhandlingar som kommer att utgöra beslutsunderlag för Bane NOR vad gäller bygghandlingar och idriftsättning.

ANNONS
ANNONS

KANtech har stor erfarenhet av liknande uppdrag och i detta projekt kommer även experter från Rejlers Sverige att medverka.

”Rejlers i Sverige har ett stort professionellt team med gedigen kompetens inom järnväg. Den förstärkning vi nu har fått i Norge med nya kollegor från KANtech, i kombination med vårt specialistteam i Sverige, tror jag var helt avgörande när vi fick förtroendet att leda detta uppdrag”, säger Petter Arnesen, vd för Rejlers Norge.

Systemhandlingarna ska levereras i augusti i år. Om Bane NOR väljer att ta projektet vidare kommer bygghandlingar att påbörjas under 2021.

Läs mer: Rejlers stärker positionen inom järnväg [Dagens PS] >>