Dagens PS

Square köper Jay-Z:s musiktjänst Tidal

Jack Dorsey och Jay-Z.
Jack Dorsey och Jay-Z. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 04 mars 2021Publicerad: 04 mars 2021

Jack Dorsey och Jay-Z blir affärspartners. Det står klart efter att Square köper Jay-Z:s musiktjänst Tidal. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Square, som leds av Twittergrundaren Jack Dorsey, köper en majoritetspost i musiktjänsten Tidal som är en konkurrent till Spotify. Det rapporterar flera medier, däribland CNBC.

Priset uppges av CNBC vara 297 miljoner dollar, motsvarande 2,5 miljarder svenska kronor. Betalningen ska vara en mix av aktier och kontanter. Tidal har sjunkit i värde sedan 2017, då den amerikanska teleoperatören Sprint köpte en tredjedel av företaget som värderades  till 5,8 miljarder kronor.

Samtidigt står det klart att tidigare storägaren Shawn Carter, mer känd som hiphop-artisten Jay-Z, tar plats i Squares styrelse. Jack Dorsey har skrivit att Jay-Z kommer att “hjälpa till att leda hela bolaget, inklusive Seller och The Cash App, så fort köpet är klart.”

“Nya idéer i korsningarna”

Han utvecklade mer på den egna plattformen Twitter:

“Det handlar om en enkel idé: att hitta nya sätt för konstnärer att stödja sitt arbete. Nya idéer finns i korsningarna, och vi tror att det finns en övertygande korsning mellan musik och ekonomi. Att få ekonomin att fungera för konstnärer liknar vad Square har gjort för säljare”, skriver Dorsey som heter bara “Jack” på Twitter.

Grundades av svensk-norskt bolag

Tidal grundades av det svensk-norska företaget Aspiro. Jay-Z köpte bolaget 2015 för en halv miljard kronor. Sedan starten har Tidal förlorat 1,8 miljarder kronor, skrev Di Digital i början av året.

Jack Dorsey och Jay-Z har samarbetat tidigare, bland annat berättade de förra månaden att de startat en fond som ska satsa på Bitcoins utveckling i Afrika och Indien.

Hiphopartisten gör förändringar i sitt ägande. Förutom att Square köper Jay-Z:s Tidal sålde Jay-Z nyligen halva sitt champagnemärke Armand de Brignac till lyxbolaget LVMH, som Dagens PS skrev om.

”Vi har jobbat väldigt hårt för att upprätthålla ett varumärke som växte snabbare än personalen vi hade och större än delar av den expertis vi hade. Vi har varit i detta i 15 år, inte i 100”, sa Jay-Z i en intervju om den försäljningen.

Läs mer: Lyxbolaget köper Jay-Z champagnemärke – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS