Dagens PS

Självkörande jätten skickade hemlig data till kina – trots löftet till USA

TuSimple på en mässa. Deras självkörande lastbilar. (Foto: Joe Buglewicz/AP/TT)
TuSimple på en mässa. Deras självkörande lastbilar. (Foto: Joe Buglewicz/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 maj 2025Publicerad: 28 maj 2025

Det amerikanska bolaget TuSimple anklagas för att ha skickat känslig data till Kina, trots nationellt säkerhetsavtal med USA.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett amerikanskt startupbolag inom självkörande lastbilar anklagas för att ha skickat känslig information till Kina, trots ett nationellt säkerhetsavtal med USA. Fallet belyser utmaningarna med tekniköverföring och immateriella rättigheter i en globaliserad värld.

TuSimple på en mässa. Deras självkörande lastbilar. (Foto: TuSimple)
TuSimple på en mässa. Deras självkörande lastbilar. (Foto: Joe Buglewicz/AP/TT)

Kontroversen kring TuSimple och datadelningen

TuSimple, som nyligen bytte namn till CreateAI, har hamnat i blåsväder efter anklagelser om att ha överfört känslig data – vad som beskrivs som “ritningen” för deras amerikanskutvecklade system för självkörande fordon – till det Peking-ägda företaget Foton.

Detta ska ha skett trots att TuSimple en vecka tidigare, i februari 2022, undertecknade ett avtal med den amerikanska regeringen om att upphöra med sådana överföringar. Avtalet, initierat av amerikanska tillsynsmyndigheter, krävde att TuSimple skulle separera sin verksamhet och teknik från Kina-baserade anställda och partners genom strikta brandväggar och kontrollsystem.

Trots detta fortsatte datadelningen fram till företagets deadline sex månader senare, enligt Wall Street Journal som granskat hundratals sidor av korrespondens.

Dronten, mammuten och tasmanska tigern på väg tillbaka

Har du någonsin funderat över om det är möjligt att väcka liv i utdöda arter som mammuten? En entreprenör i Las Vegas hävdar att det snart kan bli

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

TuSimple fick böta 63 miljoner kronor

En efterföljande utredning av Committee on Foreign Investment in the U.S. (CFIUS) slog fast att datadelningen tekniskt sett inte bröt mot det specifika avtalet, men TuSimple fick ändå böta 63 miljoner kronor för andra överträdelser, utan att erkänna skuld.

ANNONS

Detta avslöjande kommer efter att det tidigare rapporterats att vissa aktieägare försökt stoppa TuSimple från att överföra cirka 4,7 miljarder kronor i amerikanska medel till sitt kinesiska dotterbolag, i samband med en omställning mot AI-animation. En av medgrundarna, Xiaodi Hou, kämpar nu i domstol för att få kontroll över sina rösträtter och driva på för en likvidation av företaget, som i december 2024 officiellt bytte namn till CreateAI.

TuSimple, som grundades 2015 och snabbt blev en pionjär inom självkörande lastbilar med investeringar på cirka 21 miljarder kronor, har varit föremål för kontroverser sedan sin börsintroduktion 2021. Interna stridigheter och federala utredningar om bolagets kopplingar till Kina ledde till beslutet att avsluta den amerikanska verksamheten och avnotera sig från börsen i januari 2024.

Därför försöker Apple tysta ny barnlag

En ny lag i Texas, som kräver åldersverifiering i appbutiker, har fått teknikjätten Apple att agera på högsta nivå. Företagets vd, Tim Cook, ska

Målet var att flytta verksamheten till Kina, men CFIUS-avtalet och domstolsbeslut som förbjöd överföring av tillgångar har gjort detta nästan omöjligt. Wall Street Journals rapportering lyfter fram en tidigare kontrovers kring Hydron, ett kinesiskt startupbolag grundat av TuSimples medgrundare Lu Chen, som delade kontor med TuSimple China. Hydron, som också finansierades av kinesiskt kapital, hade nära band till TuSimple, och anställda delade konfidentiell information och arbetade för båda företagen.

Tekniköverföringarnas omfattning och konsekvenser

TuSimple förhandlade 2021 fram ett avtal mellan Hydron och Foton om att utveckla autonoma lastbilar. Foton, ett dotterbolag till statligt ägda BAIC Group, har kopplingar till kinesisk militär teknik inom självkörande fordon. Genom e-post, Slack-meddelanden och videokonferenser skickade TuSimple detaljerade tekniska instruktioner – inklusive specifikationer för servrar, bromsar, sensorer, styrning, strömförsörjning och chip – till sina kinesiska partners.

Anställda i Peking laddade också rutinmässigt ner autonomi-källkod som utvecklats av amerikanska ingenjörer. Xiaodi Han, en USA-baserad TuSimple-anställd, uttryckte frustration över att Foton krävde “många detaljer” från TuSimples testkörningar i Texas, vilket beskrevs som “ganska tidskrävande.”

Denna tekniköverföring har blivit ett tydligt exempel på svagheterna i amerikanska lagar som ska balansera utländska investeringar med skyddet av amerikansk expertis. Fallet TuSimple har påverkats hur USA nu hanterar företag med kinesiska band.

Kina rundar USA för att hänga med i AI-racet

USA försöker stoppa Kinas AI-framfart – men två kinesiska techjättar visar hur de håller tempot uppe trots trycket från väst. USA vill bromsa Kinas

ANNONS

I februari uppmanade den dåvarande presidenten Trump sin administration att sluta använda vissa övervakningsavtal för riskfyllda företag, delvis på grund av frustrationen över hur mycket immateriella rättigheter TuSimple lyckades exportera till Kina. Vissa tjänstemän anser nu att USA bör vara mer benäget att blockera Kina-stödda affärsavtal helt och hållet.

TuSimple-fallet har också bidragit till nya regler från handelsdepartementet som förbjuder försäljning av internetanslutna bilar och komponenter med kinesiska kopplingar, med liknande regler för kommersiella fordon på gång. Trots att en CFIUS-utredning 2022 initialt inte fann att TuSimple brutit mot avtalet, hänvisades företagets ledning senare till justitiedepartementet för möjliga anklagelser om stöld av affärshemligheter och ekonomiskt spioneri.

FBI och SEC har inlett utredningar, och handelsdepartementet stoppade ett försök att skeppa Nvidia AI-chip ut ur landet. En intern utredning initierad av TuSimples styrelse fann bevis på djupa och långvariga band med det kinesiska företaget Hydron.

Hou har startat ett nytt företag, Bot Auto, i Texas, som också fokuserar på självkörande lastbilar och är delvis finansierat med kinesiskt kapital, men Hou hävdar att ingen utländsk enhet har en kontrollerande majoritetsandel. Samtidigt använder Chen och TuSimples vd Cheng Lu medel från TuSimple för en ny satsning i Kina som skapar AI för animation, och avfärdar de amerikanska utredningarna som “relativt små problem”.

Ryskt cybernätverk: “De infekterade sig själva”

Amerikanska myndigheter har avslöjat en omfattande rysk cyberhärva. Ett botnät ska ha använts av både kriminella och statliga aktörer. Amerikanska

Missa inte:

Dagens ungdom: Allt fler studenter stängs av för fusk med AI. News 55

Kronan bäst i världen: Taco-sommar mot dollarn. E55

Skuldbomb kan brisera när Kina slår av kranen. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS