Google lanserar det AI-baserade verktyget Derm Assist för självdiagnostisering av hudsjukdomar.

ANNONS

Nu tar Google ett stort kliv in på sjukvårdsmarknaden och lanserar sitt AI-verktyg för självdiagnostisering av hudsjukdomar.

Verktyget heter Derm Assist och ska kunna hjälpa människor att själva diagnostisera hundratals olika hudsjukdomar, allt från acne till hudcancer.

Lanseras först i Europa

Verktyget ska lanseras i Europa i år innan det lanseras globalt och kommer vara gratis att använda. Användarna måste logga in på sina Googlekonton och ladda upp bilder på sina hudåkommor samt svara på frågor om sina symptom.

Informationen analyseras sedan av en AI-modell och genererar en lista med hudsjukdomar som stämmer med informationen.

Hudvård blev först ut

Financial Times skriver att Google säger att Derm Assist inte ska ställa diagnos, men ge tillgång till officiell information som kan hjälpa användaren att fatta kunskapsbaserade beslut för hur de ska gå vidare.

Google har länge sett sjukvård som en marknad att gå in i med modern AI-teknik och utvecklingen av Derm Assist har pågått i tre år.

Bolaget valde just hudvård som det första området för sin sjukvårds-AI eftersom väldigt många människor är drabbade av hudsjukdomar. Varje år görs cirka 10 miljarder Googlesökningar som är relaterade till just hud- hår och nagelåkommor.

Lukrativ marknad

Även bolag som Amazon, Apple och Microsoft är på väg in på denna potentiellt lukrativa marknad och bygger sjukvårdstjänster för läkare, apotek och konsumenter.

Derm Assist har tränats på över 16 000 dermatologiska fall och bygger på en algoritm för maskininlärning. Enligt en studie kan AI-verktyged identifiera hudsjukdomar lika säkert som dermatologer.

ANNONS
ANNONS

En annan studie visar att AI-verktyget även signifikant förbättrade diagnoserna för icke-specialister som allmänläkare och sjuksköterskor, som använde verktyget som hjälp när de ställde diagnos.

Den personliga integriteten värnas

Google har sagt att de inte kommer använda användarnas uppladdade bilder i annonser och att de bara ska spara bilder för att träna Derm Assists algoritmer, och endast om användaren tillåter det.

Läs mer: Kan AI läsa av mänskliga känslor?