Techvärlden letar ständigt efter det nästa stora nya – och nu tror sig bolagen i Silicon Valley ha hittat det i smarta glasögon. Igen. Tekniken är där. Modeföretagen hakar på. Nästa steg blir att övertyga köparna. Välkommen till en framtid med AI-assistenten på näsan.
Glöm mobilen – nu tar smarta glasögon revansch


Mest läst i kategorin
Kommer du ihåg Google Glasses? För mer än tio år sedan gjorde sökjätten sitt första seriösa försök att lansera smarta glasögon som det nästa, stora, nya. Satsningen sjönk som en sten. Skärmen var för liten, priset för högt, batteritiden för snål och modemässigt slog de inte alls.
Nu är det dags igen och kanske är tiden mogen? Tack vare framsteg inom artificiell intelligens (AI), augmented reality (AU) och extended reality (XR) ligger i princip alla stora techaktörer – Google, Meta, Samsung, Snap med flera – i startgroparna med nästa generation funktionsspäckade smartglasögon, rapporterar CNN.
Att modehus som Ray Ban, Oakley och till och med Prada hakar på, samtidigt som Mark Zuckerberg visar upp sig med stora svarta glasögon, borde vara ett tecken så gott som något.
”Vi tror att tiden är inne för en ny sorts datoranvändning som smidigt väver ihop det digitala och det fysiska,” sade Evan Spiegel, medgrundare och vd för Snap vid Augmented World Forum 2025 när han presenterade företagets senaste storsatsning, AI‑försedda “Specs”, som ska lanseras 2026.
Läs även: Samsung avslöjar hemligt vapen mot teknikjättarna. Dagens PS
Smarta glasögon – den mest kraftfulla PC:n någonsin
Spiegel beskriver de nya Specs-glasögonen som den mest kraftfulla persondatorn någonsin. De använder både OpenAI och Google som plattform och är utvecklade för spel. Men kan så mycket mer.
Specs-appar för både privatpersoner och företag finns redan nu. De kan översätta skyltar och menyer för turister, lära dig spela trummor, förbättra biljardtekniken eller laga mat. Utvecklare fick tillgång till Specs-plattformen och kunde låna 2024-års modell för att börja bygga redan för ett år sedan.

”Du behöver inget klumpigt headset, ingen puck, ingen sladd och ingen telefon. Det här är helt fristående, ultralätta AR-glasögon byggda från grunden för förstärkt verklighet”, sade Spiegel i sitt tal.
Snap har enligt Spiegel investerat 3 miljarder dollar i Spectacles, en relativt liten summa jämfört med giganter som Meta och Google. Men tack vare de 400 000 utvecklare som bygger AR-effekter, så kallade linser, för Snapchat-plattformen tror han sig ändå ha ett försprång, skriver The Verge.
Marknaden vaknar, från nisch till boom
Snap är långt ifrån ensamt på plan. På AWE-mässan visade minst 20 utställare upp nya smarta glasögon med olika finersser, och dussintals programpunkter ägnades åt tekniken, skriver Forbes.
Enligt analysföretaget IDC väntas marknaden växa från 3,3 miljoner enheter 2024 till nära 13 miljoner år 2026.
”AI gör de här enheterna mycket enklare att använda, samtidigt som den öppnar upp för helt nya användningsområden”, säger Jitesh Ubrani, analyschef för bärbar teknik på IDC, till CNN.
AI-boost – gör glasögon smarta och pratsamma
Amazons Echo Frames, Meta/Ray-Ban Stories och Snaps Spectacles har i flera år kunnat spela musik, ta bilder och ringa samtal, ungefär som en mobil i glasögonform.
Men nu tas betydligt större kliv, med glasögon som kan tolka vad användaren ser, kommentera händelser i realtid och fylla på synfältet med “förhöjda” upplevelser.
Redan i fjol kunde Google Glass nya prototyp med Gemini-assistenten ge drinktips baserat på flaskor du tittar på i baren, berättar CNN:s reporter Lisa Eadicicco. Och nästa generation av Ray-Bans populära Meta AI-glasögon ska kunna översätta samtal och berätta om en chili är het.
Meta ser enorm potential och tillsammans med glasögonjätten EssilorLuxottica, planerar man att skala upp Ray‑Ban/ Meta‑produktionen till hela 10 miljoner par per år till slutet av 2026. Satsningen följer framgången med förra modellen, som sålts i två miljoner exemplar sedan 2023.
Som en direkt konkurrent släpper Apple smarta glasögon under sommaren 2026, enligt Bloomberg.
Läs även: När Barbie möter AI. Är du redo för framtidens leksaker? Dagens PS
Meta höjer modegrad med Prada och Oakley
Tekniska finesser är en sak, men för det stora genomslaget kan modegraden inte underskattas.
I veckan kom nyheten att Meta och EssilorLuxottica även planerar att lansera nya AI-drivna smartglasögon, med kamera och mikrofon, under varumärkena Prada och Oakley, enligt CNBC.
Oakley-modellen, riktad till idrottare och aktiva användare, väntas släppas redan nu i juni och kosta runt 360 dollar. Den blir mer vädertålig än Ray-Ban-glasögonen, men har liknande teknik,
Prada-versionen har ännu inget lanseringsdatum, men kan bli en viktig modepartner för Meta. Pradas kraftigare bågar lämpar sig väl för smart teknik, enligt källor.
Meta och Luxottica har också förlängt sitt samarbete till ett avtal värt 5 miljarder dollar, vilket ger Meta exklusiv tillgång till flera av Luxotticas varumärken för smarta glasögon.
Allt ändras när AI tolkar värden genom en kameralins
AI-assistenter som ChatGPT och Googles Gemini lägger grunden för nästa steg i hur vi interagerar med allt och alla, genom att tolka världen genom kameralinsen.
Google utvecklar ny hårdvara med Samsung och i en intervju med CNN i februari öppnade Amazons hårdvaruchef Panos Panay för att även Alexa kan få egna AI-glasögon.
“Jag tror man kan föreställa sig att en hel våg av AI-drivna enheter är på ingång”, sa han.
Och det stannar inte vid glasögon.

Bara fantasin sätter gränser för nästa steg. OpenAI integrerar sin teknik leksaker från Mattel och i en ny mystisk pryl utvecklad tillsammans med Apple-veteranen Jony Ive som ska ge mindre skärmtid.
Google meddelade nyligen att deras sökapp får fler kamerafunktioner, vilket signalerar att företaget ser kamerabaserad AI som framtidens sätt att söka information.
Och i april konstaterade Metas Mark Zuckerberg att ”människor i allt högre grad kommer att interagera med innehåll genom olika AI-gränssnitt, smarta glasögon och hologram.”
“Mobiltelefonerna begränsade vår fantasi. De tvingade oss att titta ned på en skärm, istället för upp och ut på världen”, skriver Snaps Spiegel i en bloggpost.
Integritetsoro och acceptans – allt är inte klart
Men självklart finns baksidor: AI–drivna glasögon gör det exempelvis lätt att filma människor i smyg, vilket väcker oro för integriteten.
Marknadsanalytikern Leo Gebbie tror att de flesta fortfarande tvekar till att bära smarta glasögon till vardags. Många tycker också att de är för dyra: Metas Ray-Bans kostar cirka 300 dollar, medan Apple Vision Pro, som i den version som finns är mer av ett spelheadset, går på över 3 500 dollar.
Tekniken är mogen och techjättarna satsar. AI‑drivna glasögon kan mycket väl bli nästa stora nya, men bara om de är smidiga, prisvärda, snygga och ger verkligt värde i vardagen.
Läs även: Oväntad vändning i AI-kriget. Bildar allians. Dagens PS
.

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.