Under en båtsommar släpper svenska båtägare ut 30 procent av det inrikesflyget släpper ut på ett helt år, det vill X-Shore ändra på.

ANNONS

Jenny Keisu, vd för elbåtsföretaget X-Shore kommer ursprungligen från riskkapitalbranschen och var med och grundade riskkapitalbolaget Summa Equity som har tydliga hållbarhetsmål. Det var helt nytt för riskkapitalbranschen då. Nu är hon på väg att färga den smutsiga båtbranschen grön.

Jenny Keisu gillar båtar och skärgården och seglade mycket i sin barndom, Men båtbranschen är en oerhört skitig bransch, menar hon, och berättar att en fritidsbåt släpper ut lika mycket som en tung lastbil.

Ville förändra en bransch till

Efter att ha varit med och förändrat riskkapitalbranschen ville Jenny Keisu förändra en till bransch. Hon menar att det är lätt att tro att fritidsbåtar inte påverkar miljön särskilt mycket, men berättar att de utgör en fruktansvärt stor påverkan, i alltifrån när båtarna produceras, vilka material som används till hur båtarna används och vad de släpper ut.

”Det här är ett jättestort problem som jag kände att det här är det dags att ta tag i och visa att det går,” säger hon i Rejlers Play.

Under en svensk sommar släpper den svenska fritidsbåtstrafiken ut lika mycket koldioxid som 30 procent av det svenska inrikesflyget släpper ut på ett helt år. De här siffrorna är från innan pandemin, sedan dess har flyget gått ned och båtbranschen är all time high.

”Kör du båt en sommar som privatperson är det som att köra bil i tre och ett halvt år”, säger Jenny Keisu i Rejlers Play.

Hon berättar att X-Shore har utvecklat en ny båt som är precis lika bra som en vanlig traditionell motorbåt, men ger än bättre upplevelse. Den har en klocka som är en nyckel, allt är sammankopplat, likt i en smartphone, och båten innehåller mycket mjukvara.

ANNONS
ANNONS

I Rejlers Play kan du lyssna mer på hur Jenny Keisu, vd för elbåtsföretaget X-Shore, vill förändra den smutsiga båtbranschen:

Läs mer: Här skapar Volvo framtidens fossilfria fordon [Dagens PS]