När hela Grand Hôtel i Stockholm bokas upp under flera dagar väcker det både nyfikenhet och irritation. Snart avslöjas vem som står bakom bokningen den 10–14 juni – men redan nu är det tydligt att sådana storslagna arrangemang knappast blir vardagsmat i framtiden. Hotell drivs inte på miljardärer, utan på stamgäster.
Därför blir Grand Hôtels hemliga bokningar snart historia


Mest läst i kategorin
Dagens PS Perfect Weekend-redaktör Viggo Cavling har tagit tempen på vad som egentligen står på spel – och varför Grand Hôtel knappast gör om detta igen.
Läs även: Stockholms hemligaste bar har Sveriges bästa bartender

Högsäsongens svåraste beslut
Snart vet vi vem som står bakom den hemliga bokningen av Grand Hôtel den 10–14 juni. Men redan nu kan vi konstatera att det lär dröja tills nästa gång det händer. Inget riktigt hotell vill hyra ut alla rum till en enda gäst som i sin tur bjuder in sina gäster. Det är nämligen inte de rikaste gästerna som hotellet lever på i längden, utan stamgästerna.
Och de blir riktigt sura när de inte får bada i spat eller hänga i Cadierbaren som de brukar göra. Att få en stamgäst tar många år, men det krävs bara några få misstag för att förlora henne.
Läs även: De rika är inte problemet – det är hur de blev rika

Senaste nytt
Grand Hôtel är även stockholmarnas hotell
Ett hotell som ligger mitt i en storstad kan inte bara förlita sig på gäster utifrån. De måste även ha lokalbefolkningen med sig för att gå med vinst. Så har det varit sedan hotellet öppnade den 14 juni 1874. En som kunde mycket om detta var hotellets mest kända direktris Wilhelmina Skogh, verksam från 1902 till 1910. Hon byggde om ingångarna till hotellet så att man enkelt kunde slinka in för en bit mat och några glas öl. Hon lät också bygga Vinterträdgården, som är konferens- och eventsalen som än i dag är motorn i hotellets verksamhet. Initialt blev det vackra rummet ingen succé eftersom det invigdes i samband med en ekonomisk nedgång. Wilhelmina hade dock skrivit ett fördelaktigt fallskärmsavtal som innebar att hon fick bo och äta på hotellet fram till sin död 1926.
Läs boken om kvinnorna på Grand Hôtel
Om detta kan man läsa i den framgångsrika boken De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel, skriven av Ruth Kvarnström-Jones (Norstedts, 2022). Gedigen research ligger bakom denna bestseller.
Läs även: Fredagskrönikan: Djävulen säljer knark – men vi jagar vinbönder och gårdsförsäljning

En bokning som kräver Wallenbergs välsignelse
Jag är helt övertygad om att när hotellets nuvarande vd Pia Djupmark fick höra att en aktör skulle ta upp hela hotellet i flera dagar mitt i högsäsong så sa hon nej. Men vi vet alla vilken hand som föder oss, och i Djupmarks fall är det familjen Wallenberg. Hotellet har samma roll som SAS hade en gång i tiden för Sveriges mäktigaste familj. SAS var – och Grand Hôtel är – ett sorts smörjmedel för att svenskt näringsliv ska fungera. Det ska gå med vinst, men det behövs ingen vinstmaximering. Det kan, som svenska skattebetalare vet, i fallet SAS bli dyrt. 10 miljarder kronor hällde vi in i det skandinaviska flygbolaget under pandemin. Flygbolagets styrelseordförande Jacob Wallenberg backade och pekade på staten när räkningen kom.
Grand Hôtel går med vinst – till skillnad från SAS
Och när den senaste rekonstruktionen var över fick vi skattebetalare inte ett enda öre tillbaka på vår “investering”. Så kommer det inte att gå för Grand Hôtel. Efter pandemin har ledningen lyckats göra en riktigt fin återhämtning. RevPAR, alltså intäkten per tillgängligt rum, har gått upp rejält. Men Grand Hôtel i Stockholm ligger trots det långt efter sina internationella kollegor i London, Paris och New York. Där kostar ett rum mot gården 500 euro. Här i Stockholm får man däremot utsikt mot Stockholms slott för samma summa.
Boka en kryssningsbåt nästa gång
Nästa gång denna hemliga kund vill hyra ett helt hotell tycker jag att man ska ta en kryssningsbåt. Det är ett väldigt praktiskt sätt att förflytta tusentals människor – och ja, vi som bor i Stockholm vill ha tillgång till den härliga juvelen alla dagar om året. Det var okej att det hände när Barack Obama var här senast. Då var han sin tids Messias. Sådana mirakel händer bara en gång per århundrade. Ja, vissa menar per decennium.
Grand Hôtel – mer än bara ett lyxhotell
• Invigt: 14 juni 1874
• Ägare: Wallenbergkontrollerade Investor via Grand Group/SHH
• Vd: Pia Djupmark (sedan 2015)
• Kändaste stamgäst: Greta Garbo (på sin tid)
• Antal rum: 273, varav 70 sviter
• Wilhelmina Skogh: Hotelldirektör 1902–1910. Införde Vinterträdgården och öppnade hotellet för lokalbefolkningen. Bodde på hotellet fram till sin död 1926.
• RevPAR: Har ökat kraftigt efter pandemin, men är fortfarande lägre än motsvarande hotell i London, Paris och New York.
• Prisexempel: Ett rum med slottutsikt kostar cirka 500 euro per natt.
• Viktig funktion: Utgör – likt SAS förr – en diskret plattform för det svenska näringslivet.

Wilhelmina Skogh – Grand Hôtels legendariska direktris
• Född: 14 december 1849 på Gotland
• Direktör för Grand Hôtel: 1902–1910
• Bakgrund: Självlärd entreprenör som började som telefonist och blev en av Sveriges första kvinnliga företagsledare inom hotellbranschen
• Visionär: Införde elektrisk belysning, telefon på rummen och centralvärme – långt före sin tid
• Byggde Vinterträdgården: Idag en av Stockholms mest ikoniska evenemangslokaler
• Strategi: Ville göra hotellet tillgängligt även för stockholmare – öppnade upp entréer, införde enklare rätter och folköl
• Avtal: Förhandlade till sig livstids boende och kost på Grand Hôtel efter sin avgång
• Död: 18 juni 1926 – begravdes i Stockholm
• Porträtterad i bok: De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel av Ruth Kvarnström-Jones (2022)

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.