Dagens PS

Så utsattes 80-åringen för bedrägeri: 100 000 borta – på minuter

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 28 nov. 2024Publicerad: 27 nov. 2024

I en uppmärksammad bedrägeri-härva blev en kund hos Nordea lurad att föra över 100 000 kronor till en bedragare. Nu frias banken från ansvar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Edvard Lundkvist och Emma Fällman i studion
Spela klippet
PS Studio

Kraftigt bakslag för Rysslands handel med Kina

14 sep. 2025
David Ingnäs i studion
Spela klippet
PS Studio

Investerare flockas till AI-fonderna – expert varnar för fälla

13 sep. 2025
Krypto blir vardagsekonomi
Spela klippet
PS Studio

Krypto blir en del av Sveriges vardagsekonomi

12 sep. 2025
Edvard Lundkvist och David Ingnäs
Spela klippet
PS Studio

Het AI, iskallt barnafödande och Klarna till börsen

10 sep. 2025
Matilda Karlsson om att hitta rätt småbolag
Spela klippet
PS Studio

Därför jagar hon börsens småbolag

09 sep. 2025

Fallet har belyst både kundernas sårbarhet och bankernas ansvar i en digital ekonomi där bedrägerier blir alltmer sofistikerade.

Med stöd från Konsumentombudsmannen valde kunden att kräva ersättning från banken, med hänvisning till Nordeas roll i transaktionen.

ANNONS

MISSA INTE: Klart idag: Sänkt skatt med 3 221 kronor efter nyår för miljoner svenskar: Påverkas du?

Slugt bedrägeri via Swish

Kunden som blev utsatt för bedrägeriet hade fått sin Swish-gräns höjd från 5 000 kronor till 100 000 kronor på kort tid.

Denna höjning godkände Nordea utan djupare säkerhetskontroller.

Bedragaren utnyttjade situationen och övertygade kunden att överföra hela beloppet.

När kunden insåg vad som hänt, vände hen sig till banken och krävde att de skulle ta ansvar för de förlorade pengarna.

ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025

Nordeas ansvar: Inget alls

ANNONS

En central fråga i fallet var om banken hade brustit i sitt säkerhetsansvar genom att tillåta en snabb höjning av Swish-gränsen.

Konsumentombudsmannen argumenterade för att banken, som förvarar kundens medel och hanterar deras transaktioner, har ett grundläggande ansvar att skydda kunderna mot bedrägerier.

Tingsrätten valde dock att fria Nordea, vilket väckte debatt om hur ansvarsområden fördelas mellan kunder och banker.

Bedrägeri

Konsumentombudsmannen lyfte fram vikten av att kunder inte kan vara experter på cybersäkerhet.

En modern bank bör ha rutiner och mekanismer på plats som kan identifiera misstänkta transaktioner samt skydda kunder från att fatta beslut under press från bedragare.

Kritik fick också Nordeas till synes automatiserade system för gränshöjningar, som kan bli ett verktyg för bedragare snarare än en hjälp för kunder.

Fallet väcker frågor om behovet av striktare regleringar för digitala betalningar och högre krav på bankernas säkerhetskontroller.

Det lyfter även fram behovet av ökad medvetenhet hos kunder om riskerna med digitala verktyg.

ANNONS

Se mer i spelaren ovan.

Läs mer om ekonomi:

Underbara nyheter för miljoner svenskar med pension: Är du en av dem?

Hett om öronen: Nordea åtalas för brott mot penningtvättslag.

Mer från PS Studio:

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet. PS Studio

Stärkt arbete mot investeringsbedrägerier. PS Studio

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

ANNONS
Ledarskapsevent - Beteendeförändring

Astrakan logo

Hur förändrar man beteenden? Emma Holmgren delar med sig av en forskningsbaserad modell för att skapa nya vanor.


Läs mer och boka
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS