Dagens PS

Ny teknik ger elbilar som laddar på femton minuter

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 12 maj 2025Publicerad: 12 maj 2025

Supersnabb laddning och tålighet i extremväder. I PS Studio förklarar Åsa Wallenrud varför solid state-tekniken kan bli avgörande för elbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenska turister som planerar att exempelvis besöka USA får nu mycket mer i reskassan tack vare en starkare svensk krona i vår.
Spela klippet
PS Studio

Starka svenska kronan: "Det har blivit precis tvärtom"

11 maj 2025
Åsa Wallenrud om privatleasing
Spela klippet
PS Studio

Svenskar nobbar privatleasing – trots billigare lån

09 maj 2025
Åsa Wallenrud och David Ingnäs i studion
Spela klippet
PS Studio

FN agerar mot fusket – ska stoppa bilvärldens stora bluff

08 maj 2025
Programledare Emma Fällman och experten
Spela klippet
PS Studio

”AI är som en intelligens på kran – och vi är inte redo”

06 maj 2025
Donald Trumps handelskrig kanske öppnar upp för andra regioner.
Spela klippet
PS Studio

Länderna och sektorerna som kan bli vinnare på handelskriget

06 maj 2025

Det som länge varit elbilens akilleshäl – lång laddtid och räckviddsångest – kan nu vara på väg att lösas. En ny generation batterier är under utveckling, och enligt Åsa Wallenrud, motorjournalist på Dagens PS, kan det förändra allt.

“Det här är nästa steg i batterirevolutionen”, säger Åsa. “De nya batterierna laddar mycket snabbare, har längre räckvidd och klarar extrema temperaturer.”

Se även: Svenskar nobbar privatleasing – trots billigare lån. Dagens PS

Nya batterier kan lösa största problemet för elbilar

Solid state-batterier har länge beskrivits som framtidens teknik. Nu börjar de första prototyperna rulla ut, och utvecklingen går fort.

“Man pratar om att kunna ladda en elbil på en kvart. Kanske ännu snabbare i takt med att tekniken förbättras”, säger Åsa.

Hon menar att vi närmar oss ett läge där laddtiden liknar bensinmackens tempo.

“Sladden närmar sig slangen”, kommenterar programledaren David Ingnäs, och Åsa instämmer.

ANNONS

Senaste nytt

Priset håller tillbaka – för nu

ANNONS

Den nya tekniken är fortfarande dyr. Det gör att försäljningen inte påverkas direkt, även om intresset är stort.

“Initialt kommer det inte hända så mycket”, säger Åsa. “Men längre fram kommer fler vilja köpa elbil, just för att laddtiden är det som fortfarande skrämmer många.”

Många modeller har redan godkänd räckvidd, men laddningen är fortfarande ett stressmoment.

“Vi såg det under sportlovet, med långa köer och frustrerade elbilsägare. Det tar fortfarande tid att ladda.”

Masstillverkning runt 2027

När tekniken blir vardag är ännu oklart, men Åsa har en kvalificerad gissning.

“Jag tror att vi ser en bredare användning omkring 2027 eller 2028”, säger hon. “De jobbar fortfarande på att hitta rätt balans mellan komponenterna, men det har hänt otroligt mycket redan.”

Hon beskriver utvecklingen som ett stort steg framåt – ett som kan förändra hur människor ser på elbilar.

“Nu väntar vi bara på att det här ska bli på riktigt”, säger Åsa.

ANNONS

Se hela intervjun med Åsa Wallenrud i PS Studio – om solid state, laddningstider och elbilens nästa genombrott.

Se mer: Så ska FN(!) skydda dig från att bli blåst på begagnade bilar. E55

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS