När reglerade verksamheter som banker och spelbolag ska möta världens kunder via nätet behöver de hjälp att identifiera kunderna i realtid. ZignSec, som snart First North-listas, verkar på det glödheta området ”regtech”, där finansvärldens orkan av reglering bara ger teknikbolagen medvind.

En tjänst som gör identifiering och verifiering av kunder på nätet lika snabb och enkel som betalningen – så kan man kortfattat beskriva vad svenska snabbväxaren ZignSec levererar, och nu ska rulla ut på en global marknad.

”Konsumenter i dag är vana vid att få tillgång till tjänster på nätet omedelbart, så från dem växer kravet på att det här ska gå fort. I många sektorer hårdnar reglerna kring att man verkligen vet vem ens kund är, och om man hanterar det med de metoder som har använts hittills har man inte en chans”, säger ZignSecs vd Jonas Ingelström.

VD-intervju Jonas Ingelström, Zignsec

Globala företag inom reglerade branscher – till exempel finans, försäkring, sjukvård, apotek och spel – är ZignSecs kanske viktigaste måltavla. Företagets idé är att lösa just ID-kollen av deras nätkunder, i realtid, över hela världen.

Ny guldsektor i regelverkens spår

ID-verifiering, som ZignSec arbetar med, är ett delområde inom den framväxande megatrend som investerare har kommit att kalla regtech – teknik som svarar mot många branschers växande regulatoriska krav.

Efter den globala finanskrisen kring 2008 har EU:s och världens myndigheter byggt komplicerade informationsregelverk som företag bara kan hantera med moderna tekniska system.

Regtechbolagen frodas därför genom att lösa företagens utmaningar. Och investerare har inte varit sena att attraheras av sektorns möjligheter till tillväxt, konsolidering och konjunkturmotståndskraft.

”Ett företag som är reglerat kan inte gå in i ett land utan att ha en kundkännedomsprocess som uppfyller kraven. I många länder kan företag ha stora avdelningar som sitter och hanterar det här genom att ta in fysiska dokument som ska granskas och godkännas”, säger Jonas Ingelström.

Inspireras av betalplattformarna

ZignSecs tjänst innebär att konsumentinriktade företag i stället erbjuds en plattform för en rad tjänster kring ID-verifieringen runt om i världen. Dessa kan påminna om vårt svenska BankID, men kan även vara av andra slag.

ANNONS
ANNONS

Registerslagningar, listor över sanktioner och politiskt utsatta personer samt möjligheter till sms-validering är några av många exempel.

På så vis kan storföretagen inte bara digitalisera processen, utan även slippa bekymra sig om ett stort antal systemintegrationer och avtal. Det räcker att koppla sig till ZignSec.

”Vi som arbetar med ID-verifiering får inspiration från jätteområdet kring betalningstjänster. Där erbjuds i dag ofta en ”check-out” där de listar lokalt tillgängliga betalningssätt för kunderna på en webbplats. På samma sätt vill vi erbjuda en ”check-in”, där kunden kan registreras och få sin identitet säkerställd genom lokala ID-metoder.”

Nästa steg: internationell lansering

Företagets plattform för ID-verifieringen har bevisat att den på ett snabbt och säkert sätt, med automatisering, hjälper till att verifiera stora kundflöden.

Nu tas nästa steg: att ta in de 35 miljoner kronor som ska finansiera en global marknadserövring med start i Europa. De ska stärka försäljningen, bland annat med utländska säljkontor, och även komplettera produktportföljen med tjänster avseende fler metoder och länder.

ZignSec bildades 2015, och efter några år av främst produktutveckling har försäljningen nu fått upp ångan. Omsättningen under första halvåret var 3,1 miljoner kronor, mer än tre gånger mer än ett år tidigare.

Antalet företag som är stadigvarande kunder har nått upp till runt 60 – och av dem som hoppat på som kunder till ZignSec är det praktiskt taget inte någon som har lämnat.

Vill du investera? Använd länkarna här:

Digital anmälan BankID >

Läs mer om Zignsec >