Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Så sätter lyxiga SUV:en en ny standard för elbilar

BMW iX
Ända sedan BMW presenterade konceptmodellen iNext har förväntningarna varit enorma på biltillverkarens första skräddarsydda elektriska SUV.
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 28 jan. 2022

Mäktig design, lyxig och avskalad kupé – och genomsyrad av ett hållbarhetstänk. När BMW rullar ut SUV:en iX på de svenska vägarna är tanken att den ska förändra synen på biltillverkning för alltid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Vi vill bevisa att man inte behöver kompromissa med kvaliteten för att göra en så hållbar bil som möjligt”, säger Magnus Lord Arenander, produktchef på BMW.

Ända sedan BMW presenterade konceptmodellen iNext har förväntningarna varit enorma på biltillverkarens första skräddarsydda elektriska SUV. BMW har under lång tid varit i framkant när det gäller hållbara lösningar och med den nya generationens elbilar har man tagit allt ytterligare ett steg.

Till stor del gjord av återvunna och förnybara material

Från gruvorna där batterimineralen kobolt bryts, till energin som driver fabrikerna och ända in i BMW iX kupé som till stor del är gjord av återvunna och förnybara material. Varje steg i processen är noga granskad för att minska klimatavtrycket, utan att tumma på den premiumkvalitet som BMW har gjort sig kända för.

”Elbilar är en av lösningarna på klimatfrågan och på BMW ser vi elbilen utifrån ett helhetstänk. Vi minskar vår klimatpåverkan i alla led genom cirkularitet när det gäller råvaror, vilka materialval vi har i fordonen och vilken energi som används när vi tillverkar bilarna”, säger Magnus Lord Arenander.

BMW iX Förväntningarna inför lanseringen av iX var höga, men bilen har redan hänfört motorexperter runtom i Europa. När Dagens PS expert provkörde bilen blev omdömet att den var “chockerande bra på många sätt”, och noterade framför allt att resan i kupén var den tystaste han någonsin hade upplevt.

Skandinaviskt avskalad interiör

ANNONS

”Att det känns som att sätta sig i ett vardagsrum när man kliver in i iX är väldigt unikt, och komforten är helt otrolig. Första gången jag satte mig i den ville jag aldrig kliva ut”, säger Magnus Lord Arenander.

Interiören är skandinaviskt avskalad och instrumentpanelen innehåller inte en massa knappar och vred som man vanligtvis ser i en bil. Det beror på att BMW använt sig av så kallad “shy tech”.

BMW iXMånga av bilens funktioner kan istället styras via touchskärmen, geststyrning, röststyrning eller via det touch känsliga iDrive controller hjulet i glas. Högtalarna är dolda bakom tyg och head up-displayen i rutan är även den osynligt integrerad. Allt för att förstärka den harmoniska känslan av att sitta i ett sobert inrett vardagsrum.

En av de största lanseringarna genom tiderna

Materialen i bilen är till stor del gjorda av återvunna och förnybara material, något som blir allt viktigare för kunderna även i lyxsegmentet, menar Magnus.

”De som köper elbilar är ofta väldigt klimatmedvetna, så därför vill man även att bilen ska vara så hållbar som möjligt. Det är en trend som vi har noterat de senaste åren. Många väljer till exempel att ha säten i konstläder istället för äkta läder, för att de vill ha en vegansk inredning”, säger han.

För BMW är lanseringen av iX en av de största genom tiderna och bilen har redan blivit väl mottagen.
– iX är lätt att älska och många kommer få en riktig wow-upplevelse när de sätter sig i den. Kombinationen av en lyxig el-SUV som även är vår mest hållbara produkt kommer att väcka ett ha-begär hos många.

ANNONS

BMW iX. Strömförbr. kWh/100 km: 19,4-23,0. Utsläpp CO₂ g/km: 0.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS