Det ökade hållbarhetsfokuset har förändrat förutsättningarna för många branscher. Modeindustrin var länge en syndare men på senare tid har innovativa lösningar börjat att stöpa om branschen.

ANNONS

Material till ett värde av 4 000 miljarder dollar går förlorat varje år som ett resultat av bristfällig användning och återvinning av kläder, enligt Circular Fashion Report 2020.

I takt med att konsumenter ökar trycket på modebolag att minska sin klimatpåverkan har en cirkulär syn på modetillverkning vunnit mark. Och branschen har börjat att fundamentalt ompröva hur tillverkning och försäljning av kläder sker.

Centralt för omställningen till en cirkulär modeindustri är digitaliseringen av försäljningskanaler, skriver Vogue Business.

Cirkulär ekonomi

I en viss utsträckning har det länge funnits ett cirkulärt inslag på modemarknaden i form av second handbutiker.

Under senare år har dock omfånget av second handförsäljningar ökat kraftigt.

Den globala marknaden för second handkläder växte mellan 2017 och 2020 över 20 gånger snabbare än butikshandeln.

Hållbarhetsaspekten lyfts i synnerhet fram som en av de stora anledningarna till att konsumenter väljer att i en högra grad sälja och köpa begagnade kläder, enligt Circular Fashion Report.

ANNONS
ANNONS

Genom att förlänga livslängden på ett plagg med nio månader kan över 20 procent av plaggets klimatpåverkan suddas ut, visar rapporten.

Bortom det begagnade

Samtidigt kan inte en utökad försäljning av begagnade kläder på egen hand göra modeindustrin till en komplett hållbar och cirkulär sektor.

En stor del av detta beror på att modehus och klädestillverkare ofta producerar fler plagg än vad de lyckas att sälja.

Lageröverskotten bränner klädtillverkarna oftast upp.

David Knape, vd och co-founder för Yaytrade. (Foto: Press)

Nyckeln till att komma runt problemet finns i att integrera försäljningen av överskottslager och begagnade kläder på digitala plattformar, enligt rapporten.

”Vi ser en tydlig global trend att allt fler bolag inom modeindustrin ställer om till att bli mer cirkulära och aktivt letar efter och öppnar upp för nya försäljningskanaler digitalt, där vi är en av dessa,” säger David Knape, vd och co-founder för Yaytrade, en e-handelsplattform för premiumkläder.

”Det är en oerhört viktig del för modeindustrin att följa med i denna förändring och vara agila då framtiden ligger i ett ännu större ansvarstagande, öppenhet och transparens genom hela ledet från produktion till försäljning”, säger fortsätter han.

ANNONS
ANNONS

Digitaliserade försäljningskanaler

Genom en ökad digitalisering kan både konsumenter och tillverkare dra sitt strå till stacken för en cirkulär modeindustri.

Nya e-handelsplattformar fungerar här som en outlettjänst där klädtillverkare kan genomföra så kallade sample sales av sitt restlager samtidigt som konsumenter kan köpa och sälja direkt av varandra.

Trenden har fått ytterligare vind i seglet i takt med restriktioner och nedstängningar av fysiska butiker ökade under coronapandemin.

Men även om vi kan börja att skymta slutet på pandemin är trenden tydlig – cirkulär ekonomi och digitala försäljningskanaler kommer att fundamentalt stöpa om modeindustri.

Läs mer: Cirkulära trenden förändrar branscher – se tillväxten [Dagens PS]