Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Investera i ett renare och tystare sjöliv

GSM Electric emission
Bilar elektrifieras världen över och nu står fritidsbåtar stå på tur. Både gamla och nya motorer med fossilt bränsle får konkurrens från eldrivna system. Nu finns möjlighet att investera i denna omställning.
ANNONS PS Emissionsservice
ANNONS PS Emissionsservice
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 22 sep. 2021

Efterfrågan på eldrivna båtar är stor. Svenska bolaget GSM Electric är i framkant inom branschen tack vare sin helhetslösning GreenStar Marine. Nu genomför de en emission för att ta sig ut på marknaden i Europa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Oscar Theén, CTO

Bilar elektrifieras världen över och nu kan fritidsbåtar stå på tur. Motorer med diesel eller bensin som bränsle får konkurrens från eldrivna system, vilket GSM Electric AB märker på det snabbt växande intresset. Bolaget utvecklar elektriska drivsystem som passar både nya och befintliga båtar.

”Vi har skapat system i 20 år, men den stora samhällsförändringen sker nu. Världen ser behovet av elektrifieringen”, säger Oscar Théen, CTO på GSM Electric.

Efterfrågan beror bland annat på lagförslag i Europa som hindrar förbränningsmotorer för båtar. Uppmärksammade frågor som klimatet och förorenade hav bidrar också till omställningen.

”Delar av Östersjön utgör världens mest förorenade havsområden. Vi måste göra något för att förändra det”, säger Åsa Snaar, VD på GSM Electric.

Det finns flera fördelar med eldrivna båtar, inte bara för miljön och vattnet.

”Det ger en bättre upplevelse tack vare att båtarna inte låter högt och luktar avgaser. Passagerarna hör plötsligt fågelkvitter och människor som badar i skärgården”, säger Oscar Théen.

För de flesta som använder båten på semestern räcker en elmotor till, menar Oscar Théen. En hybridlösning kan vara ett alternativ om man behöver åka längre sträckor.

ANNONS

Kapital för att anställa och skala upp

GSM Electric genomför nu en emission för att öka personalstyrkan, marknadsföra sig, industrialisera produkterna och ge sig ut på den europeiska marknaden.

”Verksamheten är redo för att skala upp. Genom att möta efterfrågan med både material och personal kan vi börja leva upp till möjligheterna”, säger Åsa Snaar.

Hon har arbetet på multinationella bolag och har 20 års erfarenhet inom uppstartsbolag. Oscar Théen är teknisk chef i företaget med stor erfarenhet av båtar och marinbranschen.

”Tack vare att Oscar varit med länge kan vi känna trygghet i att de 500 systemen som finns ute hos kunder idag fungerar så bra som de gör”, säger Åsa Snaar.

Komplett system med molnlösning

En molnbaserad lösning uppdaterar båtarna automatiskt. Kunderna får information direkt i mobilen om bland annat batterinivå och GSM Electric kan ta del av data för att hjälpa kunderna på distans.

”Systemen är bland de mest energieffektiva på marknaden, med ett elsystem som harmoniserar extremt väl med båtens övriga elektriska utrustning”, säger Oscar Théen.

ANNONS

Han menar att helhetslösningen får GreenStar Marine att sticka ut bland konkurrenterna.

”Vi levererar ett nyckelfärdigt koncept som är effektivt och lätt att installera i båtar”.

Läs mer: Bolaget som är ledande inom elektrifieringen av båtar

Erbjudandet i korthet

Publik nyemission i GSM Electric AB. Eminova Fondkommission är bolagets emissionsinstitut.

Emissionsbelopp vid fullteckning: Maximalt 12 100 000 SEK
Övertilldelningsoption: Maximalt 8 250 000 SEK
Företrädesrätt: Nej, nyemissionen är öppen för alla och envar
Emissionskurs: 11 SEK per aktie
Minsta teckningspost: 500 aktier och därefter i poster om 100. Minsta insats är 5 500 kronor.
Teckningsperiod: 13 – 26 september 2021

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

ANNONS PS Emissionsservice
ANNONS PS Emissionsservice

PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS PS Emissionsservice
ANNONS PS Emissionsservice

PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS