Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Investera i bolaget som säljer allt de tillverkar

Eevia Health, Stein Ulve
"Vi ställer också krav på att få veta vem som är slutkund – alltså det företag som ska använda vår råvara i sina produkter. På så sätt skapar bygger vi ett extremt starkt varumärke", säger Stein Ulve, vd för Eevia Health, i en intervju med Dagens PS.
ANNONS PS Emissionsservice
ANNONS PS Emissionsservice
Uppdaterad: 03 okt. 2022Publicerad: 15 juni 2021

När Eevia Health kommer till Stockholms aktiemarknad blir det möjligt att köpa aktier i ett nytt sorts functional foods-bolag. Eevia framställer högpotent innehåll från nordiska skogar som ingår i olika producenters functional foods-produkter. Bolaget säljer allt man kan tillverka och genomför nu en nyemission för att kunna dra nytta av den stora efterfrågan. Möt Eevias VD Stein Ulve, som berättar om den snabbväxande verksamheten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Eevia Health kommer i samband med listningen på Spotlight Stockmarket genomföra en nyemission på 26,2 MSEK där teckningsåtaganden uppgår till 58 procent.

Utvinner naturliga ingredienser från skogar i Norden

Eevia utvinner extremt nyttiga delar från blåbär, lingon, svamp och bark, som kommer från nordiska skogar. Innehållet har visat sig ha mycket goda hälsoeffekter, något som gör det mycket efterfrågat.

Hur skulle du beskriva Eevia?
Vårt bidrag är att vi utvinner naturliga ingredienser på ett uthålligt sätt från våra skogar i Norden. Vi analyserar det som utvinns noggrant för att kunna sälja innehåll vi bedömer ha den bästa hälsoeffekten. Det är en sorts naturläkemedel, som även kallas super foods.

Vi är ett B2B-företag, som säljer till utvalda distributörer som sedan säljer vidare till tillverkare av functional foods. Det som även kallas kosttillskott. Genom att det som utvinns växer i naturen bedömer vi att näringsinnehållet maximeras. Vi producerar inget i växthus.

Säljer till utvalda distributörer

Hur ser affärsmodellen ut?
Affärsmodellen är väldigt enkel. Vi utvinner råmaterial för functional foods, som vi sedan säljer till distributörer. Vi säljer endast till utvalda distributörer, oftast mindre, som verkligen förstår och kan marknadsföra våra råvaror på rätt sätt. För att få bästa pris gäller det att fokusera på det betydande värde våra produkter skapar.

Vill veta vem som är slutkund

ANNONS

Vi ställer också krav på att få veta vem som är slutkund – alltså det företag som ska använda vår råvara i sina produkter. På så sätt skapar bygger vi ett extremt starkt varumärke.

Eevia har erfarit växtvärk i tillverkningen. Hur ser det ut i dag?
Vi började i liten skala med en pilotanläggning. När sedan intresset och efterfrågan ökat kraftigt har vi fått flaskhalsar i produktion. Dessa har vi successivt kunnat komma till rätta med. Det är i grunden ett mycket angenämt problem att sälja mer än vi klarar av att leverera.

Prioriterat att hålla koll på kassaflödet

Sedan en tid har vi en produktionsanläggning som klarar betydligt större volymer. Därför genomför vi också en nyemission för att kunna skala upp tillverkningen ytterligare, både vad det gäller att utöka produktionskapaciteten och kunna binda mer kapital i själva löpande rörelsen.

Hur är situationen vad gäller kassaflöde?
Den är betydligt bättre än vad den var initialt då vi ibland fick trolla med knäna. I dag får vi bankfinansiering och andra krediter.

När man växer så snabbt som vi gör blir det avgörande att hela tiden hålla koll på kassaflödet. Och det är prioriterat hos oss. En stor fördel är att vi har mycket solida kunder. Så vi har hittills inte behövt ta några kundförluster.

Ni genomför en nyemission på 26,2 miljoner kronor. Vad ska ni använda pengarna till?
Pengarna går till att fortsätta skala upp verksamheten. Det innebär att grovt cirka 70 procent går till investeringar i produktionskapacitet. Och cirka 30 procent till rörelsekapital, anställningar och marknadsföring.

Läs mer: Investera i snabbväxande functional foods-bolag

ANNONS

Erbjudandet i korthet

Eevia Health Plc genomför en nyemission inför notering av bolagets aktier på Spotlight Stock Market. Välkommen att teckna via länkar nedan.

Emissionsbelopp: 26 182 000 före emissionskostnader
Teckningsåtaganden: Motsvarande 58 procent av nyemissionen
Teckningskurs: 7,6 SEK per aktie
Teckningsperiod: 2 juni – 16 juni 2021
Minsta teckningspost: 7 600 SEK

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

ANNONS PS Emissionsservice
ANNONS PS Emissionsservice

PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS PS Emissionsservice
ANNONS PS Emissionsservice

PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS