Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Intervju: Noterade Nattaro expanderar till USA

Nattaro Labs
I denna artikel svarar Andreas Olsson, Nattaro Labs försäljningschef i USA, på frågor om sina erfarenheter av skadedjursbekämpning, om bolagets etablering i USA och om sin syn på bolagets framtid på den nya marknaden. (Foto: Nattaro Labs)
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 06 okt. 2022Publicerad: 11 apr. 2022

Nattaro Labs, som är listade på Spotlight Stock Market, utvecklar och säljer mycket effektiva metoder för bekämpning och skydd mot vägglöss. Nu satsar de på USA, världens största marknad för vägglöss, genom ett nybildat dotterbolag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I denna artikel svarar bolagets försäljningschef i USA, Andreas Olsson, på frågor om bolagets etablering i USA, om sina erfarenheter av skadedjursbekämpning och om sin syn på bolagets framtid på den nya marknaden.

Du var med och byggde upp Nomor till att bli Europas fjärde största bolag inom pest control. Vill du berätta kortfattat om det arbetet? Ser du liknande potential i Nattaro?

Nomor var ett turn-around case som Svein-Olav Stölen och Robert Stierngranat sprang på runt 2008 eller 2009.

För min del som driftansvarig på Nomor så handlade mitt arbete mycket om att bygga upp en serviceorganisation som kunde leverera en bättre och effektivare service än våra konkurrenter genom bättre processer och strukturer.

Med en bakgrund från hotellbranschen så ligger service nära till hands. Det handlade även om att bygga en servicekultur där kundens behov är i fokus och att rekrytera och utbilda därefter.

Nattaro har en grym potential med unika, effektiva och patenterade produkter i en växande bransch som inte är konjunkturkänslig.

Teckna Nattaro Labs på Avanza och Nordnet

Teckna via Avanza
Teckna via Nordnet
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.


Du har även lång erfarenhet av hotellbranschen – vilken betydelse hade det för ditt arbete med Nomor och hur tror du att Nattaros produkter kan tas emot där? 

ANNONS

Att vara chef i hotellbranschen handlar mycket om situationsanpassat ledarskap, att vara lösningsorienterad, att kunna ta snabba beslut och att kunna vara pragmatisk och analyserande i samma situation och inte minst affärsmannamässig.

Erfarenhet från hotellbranschen är unik och det var också därför vi på Nomor anställde många med just den bakgrunden. Nattaro Labs produkter är som handen i handsken för hotellbranschen, där man som hotelloperatör kan jobba proaktivt och förebyggande med våra produkter.

Att upptäcka skadedjuren tidigt och veta vad man har att göra med är nyckeln till framgång för en bra bekämpning.

Att som hotelloperatör jobba proaktivt med våra produkter blir även betydligt billigare än att jobba reaktivt och använda konventionella metoder. Man kan räkna med en kostnad av 50 öre per rum och natt med Nattaro Safe för att slippa vägglöss.

Sätt detta i relation till en värmebehandling för vägglöss för 8 000kr rummet, vilket motsvarar 45 rum med förebyggande skydd.

Vilka av dina tidigare erfarenheter tror du kommer att vara mest användbara i arbetet med Nattaro?

Kunskapen om skadedjursbranschen och att ha jobbat med hotell och andra institutioner som haft stora problem med vägglöss.

Hur ser den närmaste framtiden ut för Nattaro i USA?

ANNONS

Vi har mycket spännande på gång med bland annat diskussioner och tester av våra produkter tillsammans med några av de rikstäckande bolagen inom skadedjursbekämpning i USA.

Vi har samtal med ett par universitet här i USA om att göra ett par studier på vägglöss med våra produkter. Vi har identifierat potentiella samarbetspartners för registrering av Nattaro Safe-tejpen i USA där vi nu testar de olika aktiva ämnena.

Vi kommer att göra uppföljande säljaktiviteter från de mässorna vi var på under tidig vår.

Hur ser du på Nattaros möjlighet att slå igenom på marknaden i Nordamerika? 

Möjligheterna att slå sig in på den amerikanska marknaden handlar inte om det kommer att ske utan när det kommer att ske.

Vi har en fantastisk produkt, men måste också lyssna av marknaden som senaste två åren fokuserat mer på desinficering till följd av Covid.

Med ökat resande och uppöppnande av samhället så vet vi att spridningen av vägglöss ökar och därmed även efterfrågan av våra produkter.

Har ni någon uppdatering kring ambitionen att få Nattaro Safe godkänt i USA?

ANNONS

Vi har gjort framsteg i detta arbete, Vi har identifierat potentiella samarbetspartners för registrering av Nattaro Safe tejpen i USA där vi nu testar av ett par av de aktiva ämnen vi bedömer ha bäst potential med hänsyn till legala och kommersiella aspekter.

Med reservation för att myndighetsprocessen flyter på som normalt bedömer våra rådgivare att det är möjligt att få det klart innan årsskiftet.

Läs mer om Nattaro Labs här: Nattaro redo för Euroregistrering efter strategiskt avtal

Du kanske även är intresserad av: USA-ekonomer: 28 procents risk för recession

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS