New Wave Groups grundare och majoritetsägare, Torsten Jansson, ångrar mycket som han gjort.
Kände miljardären: "Min största tabbe i livet"
Mest läst i kategorin
Men det största misstaget var när han för fem år sedan krängde i väg två klassiska Ferrari, en F50 och en Enzo.
Det berättar affärsmannen i en öppenhjärtig intervju för Dagens PS.
“Jag sålde i och för sig bilarna för en miljon mer än jag köpte dem för, men sedan jag gjorde mig av med dem har värdet både dubblats och tredubblats, så det är min största tabbe i livet.”
Varför sålde du bilarna?
“De är tvåsitsiga och det blir trångt när man har familj. Och så körde jag så lite. Men det är klart, det hade ju varit bättre att ha bilarna stående i garaget med tanke på hur mycket de stigit i värde”, säger Torsten Jansson, som inte låter särskilt ledsen – trots allt.
Han har nämligen en till Ferrari. En F12 Berlinetta. Dessutom är han listad som en av Sveriges miljardärer.
“Sådana där listor är löjliga”
Hur känns det, att vara miljardär alltså?
“Jag tycker sådana där listor är löjliga, det stämmer att jag teoretiskt är miljardär men skulle jag storsälja aktier drar snacket igång direkt. Då skulle aktiekursen säkert gå ner 20-30 procent. Sedan är jag skattskriven i Sverige”, förklarar Torsten Jansson och konstaterar att någon miljard skulle det inte bli kvar i slutändan.
“Nej, långtifrån.”
Men ekonomiskt oberoende är du i alla fall, och hur är det då?
“Jo, men det är en trygghetskänsla på många sätt, man slipper oroa sig för barnen och jag är glad att inte behöva ha några husskulder. Men det fanns en tid när jag bara körde runt i begagnade bilar”, poängterar den framgångsrike entreprenören, som startade sitt bolag genom att trycka t-shirts i källaren i föräldrahemmet i Dingle mellan Uddevalla och Strömstad i Bohuslän.
Då var han 19 år och hade gått två års utbildning på social linje på gymnasiet.
Att han inte pluggade längre på gymnasiet var inte så poppis hemma, berättar han.
“Båda mina föräldrar var lärare, de hade önskat att jag studerat fler år.”
Snurr på affärerna direkt
Men Torsten gick sin egen väg. Och han gjorde fina affärer med idrottsföreningarna på bygden.
Det gick så bra för bolaget att han var tvungen att ta in fler delägare.
“Men då växte bolaget ännu fortare och jag hade inga pengar, så då sålde jag min del. Det var ett misstag”, konstaterar Torsten Jansson, som dock fick möjlighet några år senare, 1991, att köpa tillbaka bolaget som han grundat.
Dess för innan hade han förlorat hela kapitalet som han cashade hem i form av aktier vid bolagsförsäljningen. Värdet på aktieposten gick upp i rök i den dåvarande bankkrisen, som inleddes 1990, så när han fick en ny chans att börja om på nytt var läget milt uttryckt kärvt.
“Jag fick starta om från noll, jag hade förlorat sex-sju års arbete”, berättar superentreprenören, som senare utsattes för nya prövningar i finanskrisen, som tog fart 2007/08 och inte klingade av förrän 2010.
“Det var tufft på många sätt”, minns Torsten Jansson och då tänker han inte bara på situationen för New Wave Group utan också hur affärspressens skriverier om honom ändrade karaktär.
Före krisen fick han i stort sett bara lovord och hyllningar i spalterna.
“Men sedan vände det 180 grader. Fast jag hade nog fått lite väl mycket oförtjänt bra kritik innan, så det jämnade ut sig”, skrattar Torsten Jansson.
Börsjätten hade en buffert
Han berättar att New Wave Group aldrig var nära att duka under i finanskrisen.
“Nej, ofattbart nog hade vi ett kapital på nästan ett par miljarder, bolaget har aldrig gått med förlust”, säger han men tillägger att situationen var extremt allvarlig, särskilt 2009.
En miss som företagsjätten gjorde under den här perioden var att gå in i finanskrisen med hög belåning, enligt Torsten Jansson.
“Men det är ju alltid lätt att säga så med facit i hand.”
2005, några år innan finanskrisen bröt ut alltså, förvärvade New Wave Group det anrika glasbruket Orrefors Kosta Boda i Småland. De första två och ett halvt åren var inga problem men i kölvattnet av finanskrisen som sedan följde duggade varslen tätt. Av 600 anställda vid glasbruket när New Wave tog över fanns bara 130 medarbetare kvar i slutet av sommaren 2013.
“Men efter det har affärerna i Kosta Boda bara förbättrats”, säger Torsten Jansson.
2009, mitt under brinnande finanskrisen, invigde New Wave Group Kosta Boda Art Hotel, en satsning som påbörjats flera år tidigare och som på senare år slagit väl ut.
I dagsläget är hotellet fullbelagt, enligt Jansson.
700 anställda fick gå
Men när krisen var som värst fick även 700 medarbetare lämna New Wave Group, som före det hade 2.900 anställda.
I dag är har koncernen runt 2.400 anställda, uppger Torsten Jansson.
“Vi är inte tillbaka riktigt, men det känns ändå stabilt. Vi har rekordlåg belåning och soliditeten ligger på 47-48 procent.”
New Wave Group har egna bolag i 18 länder – totalt cirka 50 bolag – och kontor på ännu fler håll i världen. Förutom Sydamerika och Afrika – där försäljningen är marginell – har profilmarknads- och detaljhandelsimperiet, som alltså ytterst leds av Torsten Jansson, verksamhet på alla kontinenter.
Vilka är era största marknader?
“Etta är USA, tvåa Sverige, trea Beneluxländerna och sedan övriga Norden med dominans av Norge”.
Vad är hemligheten bakom din framgång?
“Det är svårt att själv uttala sig om det, men jag är en duktig säljare och har lätt att motivera andra. Sedan är jag bra på huvudräkning och siffror, men jag ångrar att jag inte läst fler språk. Geografi och historia har jag enkelt för men att lära sig nya språk är inte lika enkelt”, säger Torsten Jansson, som nu fått en språkkurs i julklapp av hustrun Ulrica Messing.
“Ja, det var var en bra julklapp.”
Du har stundtals jämförts med Stefan Persson (H&M) och Ingvar Kamprad (Ikea), någon tanke om det?
“Det är ju smickrande men de spelar i en högre division med otroligt mycket större företag, New Wave är mycket mindre än H&M och Ikea.”
Har du träffat någon av dem?
“Stefan har jag bara hälsat på och Ingvar har jag träffat ett par gånger. Han är en tystlåten men trevlig prick”, säger Torsten Jansson vars drivkraft växlat under årens lopp.
“Roligast att jobba operativt”
Från början var moroten att tjäna pengar, det gör han ingen hemlighet av, men nu för tiden handlar det mer om att ha kul på jobbet.
“Jag tycker det är så fantastiskt roligt att bygga företag och varumärken med alla möten med människor i olika länder och kulturer; och att se företagen utvecklas.”
Torsten Jansson hoppade av som vd för New Wave under ett par år och satt då bara i styrelsen.
Sedan tröttnade han på det.
“Det är mycket roligare att jobba operativt än att sitta i styrelsen”, säger han.
Du gillar hetluften?
“Så känns det ja.”
Han har ungefär 140 resdagar om året i jobbet. Mestadels till USA och Asien och oftast rör det sig om styrelsemöten, mässor och att träffa kunder.
“Tidigare reste jag mer. Då hade jag 225-230 resdagar per år.”
Att hans resande skulle påverka familjelivet tror han inte på alls. Någon kvällstidning skrev att hans tidigare äktenskap kraschade på grund av allt resande.
“Så är det ju inte, det är helt andra saker som spelar in där. Om jag hade trott att mitt resande orsakade problem skulle jag ju stanna hemma mer, jag är inte tvingad att resa i väg utan det handlar om ett intresse om att få vara med när verksamheterna växer.”
Hur ser dina visioner för framtiden ut?
“Att New Wave ska fortsätta växa och utvecklas, jag önskar att vi blir betydligt större i Nordamerika med Kanada, det är en gigantisk marknad där vi fortfarande bara har små marknadsandelar”, förklarar Torsten Jansson vars koncern ligger i framkant i branschen på hållbarhetsområdet.
“Handlar inte om att framstå som någon good guy”
“I grunden tror vi att det är ekonomiskt lönsamt med hållbarhet och det arbetet tar aldrig slut. Det handlar inte om att framstå som någon good guy utan vi gör vad vi kan. Jag tror att det måste vara lönsamt med hållbarhet. Ska det bli ett hållbart samhälle måste man tjäna pengar på det, annars blir det aldrig det.”
Får goda råd av Ulrica
När det gäller arbetsrätt och jämställdhet, som är en del i hållbarhetsstrategin – det handlar inte bara om miljö och klimat – så får Torsten mycket inputs av sin fru, tidigare statsrådet Ulrica Messing, som han gifte sig med 2009.
“Det är klart att jag lyssnar på henne, hon har mycket kunskap i de här frågorna”, säger han.
På frågan om hans politiska ståndpunkt, om han färgats av Ulrica Messing, som hade olika roller som minister i Göran Perssons S-regering 1996-2006, svarar Torsten Jansson att han inte sympatiserar med något parti.
“Jag gillar att diskutera enskilda sakfrågor, vi diskuterar mycket samhällsfrågor hemma men aldrig partifrågor.”
Hur skulle du beskriva dig själv, som en socialist eller kapitalist, eller socialistkapitalist?
“Som en entreprenör och humanist, det är svårt att sätta epitet på det.”
Vilket parti får din röst i valet 2018?
“Vet ej, jag har inte bestämt mig än. Jag brukar rösta olika varje val, även i landstings- och kommunval.”
“Jag har ingen drömregering på ena eller andra kanten, jag tänker bara att vi lever i en demokrati och då ska det parti som får flest röster bilda regering.”
Han kan inte, säger han, förlika sig med något parti till fullo, vissa delar av exempelvis Sverigedemokraternas partiprogram – som han läst – håller han med om, men på andra områden håller han inte med alls.
Tidigare har SD uppvaktat näringslivet och vice versa, men själv har han inte fått någon flirt från Jimmie Åkessons parti, som han tycker att de andra partierna tidigare borde ha konfronterat hårdare.
“Man borde inte ha försökt tiga ihjäl SD utan tagit debatten”, anser Jansson.
Protest mot etablissemanget
När det gäller republikanen Donald Trump, som nu installeras som ny president i Vita huset, tror han att den i många läger kontroversielle makthavaren tvingas anpassa sig till verkligheten; och där kan Trump visst ha nytta av sina erfarenheter som businessman, så vida han skaffar sig kloka rådgivare, resonerar Torsten Jansson.
“Jag var mycket i USA förra året och pratade med våra amerikaner, vi har 600 anställda där och jag upplever inte att de röstade fram Trump utan i stället röstade bort Hillary Clinton, det var en protest mot etablissemanget”, menar Torsten Jansson, som 2012 rev ner rubriker sedan han gått ner 65 kilo i vikt.
Hur fasen gick det till?
“Bra kost. I princip ingen alkohol och 10-15 timmars träning i veckan, mest bordtennis och tennis och en del styrketräning. Fast i början gick jag många promenader.”
Han rasade från närmare 160 kilo till 92-93 kilo, berättar han.
Men i dag väger han 140 kilo.
Han har inte gett upp
“Målet var att aldrig gå över 125 kilo. Som bäst mådde jag när jag vägde mellan 115 och 125 kilo. När jag vägde som minst kände jag mig inte alls pigg. Håret blev grått och barnen tyckte att jag såg urgröpt ut i ansiktet.”
God mat och dryck i kombination av mycket resande över tidszoner – med oregelbunden sömn – är en stor bov till att vikten sticker i väg, säger han.
Men han tänker ta nya tag och kämpa sig ner till idealvikten, lovar han.
“Jag tycker att man ska dela med sig av sina pengar”
Rent allmänt då, är du lycklig?
“Ja, jag känner mig lycklig och till freds med livet. Jag har fantastiskt kul i mitt arbete och har inga planer på att sluta. Företaget är ju börsnoterat och där känner jag att jag har ett ansvar.”
Tror du på Gud?
“En del av mig gör det, en annan del inte och ska jag svara logiskt på frågan så gör jag inte det.”
Torsten Jansson gillar filantropi, säger han.
“Men man måste skilja på egna och andras pengar, den typ av välgörenhet där man ger bort aktieägarnas pengar tycker jag inte om.”
Han berättar att han skänker en hel del pengar till utvecklingsorganisationen Hand in Hand, som bekämpar fattigdom genom att bland annat hjälpa kvinnor att starta företag. Torsten Jansson har gett mycket gåvor till Indien via Hand in Hand.
Dessutom får Rädda Barnen pengar av honom och ALEF, en ideell förening som bedriver fortbildning av unga och vuxna, bland annat går stödet till att öka läskunnigheten i Afrika.
Locket på om resultatet
“Jag tycker att man ska dela med sig av sina pengar – men återigen av sina egna pengar, inte andras”, upprepar Torsten Jansson.
Om knappt tre veckor redovisar New Wave Group siffrorna för året som gått. Torsten Jansson får av förståeliga skäl inte yppa ett ord om resultatet i förväg.
“Men marknadens förväntningar på 2016 är drygt 5,1 miljarder kronor i omsättning, så mycket kan jag säga”, säger den erfarne entreprenören till Dagens PS.
2015 omsatte NWG närmare 5 miljarder kronor. Omsättningen var 16 procent högre än 2014.
Rörelseresultatet för 2015 uppgick till 255,2 miljoner kronor.
Slutligen: Tio snabba puckar till Torsten Jansson:
1. Hummer eller pyttipanna?
“Hummer.”
2. Whisky eller konjak?
“Vin.”
3. Snus eller cigg?
“Snus” (Torsten Jansson är storsnusare).
4. Klassiskt eller hårdrock?
“Hårdrock.”
5. Kostym eller träningsoverall?
“Träningsoverall.”
6. Bio eller teater?
“Teater.”
7. Tåg eller flyg?
“Under 50 mil tåg, annars flyg.”
8. Fotboll eller hockey?
“Fotboll.”
9. Bil eller båt?
“Bådadera.”
10. Pengar eller kärlek?
“Kärlek.”
Namn: Torsten Jansson.
Ålder: 54 år.
Yrke: Entreprenör, vd och grundare av New Wave Group.
Familj: Gift med tidigare S-ministern Ulrica Messing, 48, fyra barn plus två bonusbarn.
Bor: I en palatsliknande gustaviansk villa i Kosta samt i två lägenheter, en i Stockholm och en i Göteborg.
Hobbys: Bilar, sportfiske med fritidsbåten och laga mat. Torsten Jansson är dessutom en klippa på bordtennis och drömde i ungdomen om att bli pingisproffs, då var han bäst i distriktet i sin åldersgrupp.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.