Om tio år har minst 22.000 jobb försvunnit från sektorn och butikerna har minskat från dagens 46.800 till 41.000. I ett ännu värre scenario kapas 42.000 jobb medan butikerna bara blir 36.000.

ANNONS

Det spår Svensk Handel i dyster prognos om svensk detaljhandels framtid, rapporterar Dagens Industri och skriver att en ”butiksdöd” är att vänta. Boven i dramat för de fysiska butikerna är förstås e-handeln som växer lavinartat och i dag står för 8 procent av den totala omsättningen. Men blickar man bara tio år framåt kommer den stå för mellan 20 och 30 procent, tror organisationen.

”Vi går mot en arbetsmarknad där det är väldigt tufft”, säger vd Karin Johansson till Di.

Enligt henne är det framför allt mindre aktörer som kommer att få det tufft när kraven ökar på att digitaliseras – redan i dag går tre handelsföretag i konkurs, förklarar hon. Samtidigt finns det stort potential för svenska handelsjättar – som H&M och Ikea – att ta marknadsandelar internationellt, tror hon.

Men samtidigt som utvecklingen spås slå hårt mot svenska arbetstillfällen kan konsumenterna ”gnugga händerna”, skriver tidningen. Nu väntar en prispress likt den elektronik- och bokhandeln gått igenom, menar man.

”I England är e-handeln med matvaror oerhört mycket större än i Sverige, och det har också inneburit ett mycket tuffare priskrig på matsidan”, säger Karin Johansson.

ANNONS
ANNONS

MISSA INTE: Välkänd prylkedja gör comeback efter konkurs [Dagens PS] >

LÄS ÄVEN: Netonnet ska skrota Siba-märket [Dagens PS] >