Dagens PS

Norska varningen: Kaffe snart ännu dyrare

Ett kaffepaket på en hylla i mataffären – priset har stigit kraftigt och kaffet beskrivs nu som en lyxvara.
Kaffet har gått från vardagsvana till lyxvara. Priserna har skjutit i höjden – och experter varnar för att det värsta ännu inte har kommit. (Foto: Johan Nilsson / TT)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 04 juni 2025Publicerad: 04 juni 2025

Kaffe har blivit rejält dyrare och norska experter varnar för att det bara är början. Samtidigt anar svenska branschröster en vändning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny våg av prishöjningar är på väg att rulla in över kaffeälskande hushåll. I Norge höjs röster om att toppen ännu är långt borta.

Missa inte: Så slipper du fästingar – biologens oväntade råd. Dagens PS

Prischock på kaffe i Sverige

Kaffepriset har rusat i Sverige under våren. I april rapporterade Dagens PS att priset på kaffe steg med 15 procent jämfört med månaden innan. På årsbasis handlar det om en ökning på hela 42 procent.

Det är främst kaffe, te och kakao som sticker ut. Den gruppen har ökat med nästan 35 procent det senaste året, enligt SCB:s senaste konsumentprisindex.

Samtidigt som svenska konsumenter redan känner av trycket, kommer nya signaler från grannlandet. I Norge höjer experter ett varnande finger.

priset ökade på kaffe med 15 procent mellan mars och april.
Mellan mars och april ökade kaffepriset med 15 procent (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

”Det här är bara början”

“Det här är bara början”, säger Marit Lynes, chef på Norsk Kaffeinformasjon, till Dagbladet Din Side.

ANNONS

Hon förklarar att kaffe handlas på börs, precis som olja, och att det är global tillgång och efterfrågan som styr prisläget.

“Efterfrågan är högre än tillgången, och då stiger priserna. Tillgången är lägre på grund av bland annat klimatutmaningar. Bönderna kämpar med mindre skördar än tidigare”, förklarar Lynes.

Kort sagt: mer folk vill ha mer kaffe än vad som finns – och klimatet gör det inte lättare att odla.

Läs också: Kiviks musteri – historien bakom Sveriges äppeljätte sedan 1888. Dagens PS

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

135 kronor för kaffe

Kommunikationschefen på NorgesGruppen, Kine Søyland, bekräftar att läget är historiskt:

”Vi har aldrig tidigare upplevt så höga råvarupriser på kaffe under så lång tid som nu”, säger hon till Din Side.

Och butikshyllorna visar samma sak. När Din Side gjorde en rundtur i norska butiker låg priserna på upp till 135 kronor för 500 gram Evergood, som är en av Norges mest populära kaffesorter.

ANNONS

Och även om kampanjer och tillfälliga rabatter kan dämpa prischocken något, är trenden tydlig: det blir dyrare att fylla på förrådet.

”Vi kommer inte att gå tomma. Vi får kvaliteten vi efterfrågar – men till ett högre pris”, konstaterar hon.

Samtidigt pågår ett skifte bland kaffeodlare. Allt fler funderar på att byta gröda till något mer lönsamt – som apelsiner.

”Om skördarna är mindre, tjänar bönderna också mindre. Det här är ett globalt problem”, säger Lynes.

Läs också: Forskare: Guld kan läcka från jordens kärna. Dagens PS

Kan vända till semestern

Men alla nyheter är inte mörka. Det finns en strimma ljus vid horisonten – åtminstone på sikt.

Enligt Tidningen Näringslivet har priset på råkaffe på börsen i New York fallit något efter att ha toppat i början av året. Det väcker förhoppningar om att butikshyllorna också kan bjuda på något lägre priser framöver.

“Det låg rekordhögt men har sjunkit lite sedan dess, och det talar för att kaffet kan komma att kosta mindre i butik lite längre fram”, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.

ANNONS

Han är dock noga med att påpeka att det finns en viss fördröjning innan konsumenterna märker av förändringarna.

“Både när kaffepriset stiger och när det sjunker så är det en viss ledtid innan det märks i butik. Normalt sett tar det tre, fyra månader”.

Trots de senaste årens uppgångar menar Thorén att kaffe fortfarande är relativt billigt.

“När du köper ett paket kaffe i butik så ligger priset per kopp någonstans mellan 1 krona och 1,50. Det är fortfarande mindre än vi betalar för ett glas mjölk, juice eller läsk”.

Och kanske finns det anledning att hoppas på lite lättare priser lagom till semestern:

“Vi har sett en period där råkaffepriserna har backat och det talar för att kaffet kommer att kosta mindre kanske från midsommarveckan”, säger han.

Fakta: Så dricker svenskarna kaffe

  • Nästan alla dricker kaffe: 79 procent av svenskarna dricker kaffe regelbundet.

  • Hur mycket vi dricker:

    • 54 procent dricker en till tre koppar per dag

    • 22 procent dricker fyra till sex koppar

    • 2 procent dricker sju koppar eller fler

  • Ju äldre, desto mer: I åldersgruppen 65–79 år dricker 100 procent kaffe – jämfört med 58 procent i åldern 18–29.

  • Viktigaste koppen: 65 procent säger att morgonkaffet är dagens viktigaste, följt av förmiddagskoppen (19 procent).

  • Kaffedebut:

    • 21 procent började dricka kaffe vid 14 års ålder eller yngre

    • 45 procent började mellan 15–19 års ålder

  • Vem lär oss? Mamma toppar listan – 24 procent säger att det var hon som introducerade kaffet. Därefter kommer pappa (16 procent), följt av kompisar och kollegor (14 procent vardera).

Källa: Kafferapporten 2024, Löfbergs. 

Läs även: Internet kan sluta fungera – kraftigt rymdutbrott träffar jorden. Dagens PS

Läs även: Brf testar ny teknik – siktar på noll kronor i elkostnad. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS