Dagens PS

Lurades swisha – får ta smällen själv

Hovrätten ställer sig på Nordeas sida i bedrägerimål
Ett vanligt scenario i bedrägerier är att bankkunder lockas att swisha pengar själva – och får då stå för smällen, slår hovrätten nu fast. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 16 dec. 2025Publicerad: 16 dec. 2025

Mannen lurades att swisha stora belopp. Nu ställer sig hovrätten på storbankens sida och låtar bankkunden stå för förlusten.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Bankkunden det handlar om har haft KO, Konsumentombudsmannen, på sin sida när det gäller att driva målet mot Nordea.

Målet har kommit upp sedan bankkunden blev av med en stor summa pengar efter att ha lurats att swisha till bedragare.

Nu förklarar hovrätten att den inte anser att banken kan hållas ansvarig för händelsen, eftersom mannen själv genomfört överföringen.

Delgiven misstanke om grova brott. Dagens PS

Vanligt scenario

Scenariot att bankkunder manipuleras att själva föra över pengar till bedragare, ofta i tron att de därigenom räddar sina pengar undan just bedragare, är vanlig.

Med nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden får den drabbade ta hela förlusten själv.

KO har hjälpt bankkunden att driva ärendet mot Nordea sedan han förlorat 100 000 kronor. Nu ställer sig hovrätten på bankens sida. (Foto: Caisa Rasmussen/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Överklagar till HD

ANNONS

”Vi ska nu titta närmare på hur hovrätten resonerat, men vår utgångspunkt är att domen sannolikt kommer att överklagas till Högsta domstolen och vi hoppas att HD då vill pröva saken”, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO.

Så luras ditt barn av bedragare . Dagens PS

Lurades swisha 100 000

Bankkunden, som företräds av KO, blev uppringd av en bedragare som påstod att kunden utsatt för ID-kapning och att 100 000 kronor försvunnit från hans bankkonto i Nordea (börskurs Nordea).

Eftersom han sedan lurades att själva swisha över pengarna har banken inte velat ersätta honom.

”Måste ta större ansvar”

”Vår ståndpunkt är att bankerna måste ta ett större ansvar för att skydda sina kunders pengar. Det är många konsumenter som drabbats oerhört hårt”, säger Kristofer Johannesson.

Vill ha tydligare praxis

Syftet med KO:s engagemang är att få fram mer och tydligare domstolspraxis.

ANNONS

Förhoppningen är att det ska leda till att bankerna måste ta ett större ansvar att förhindra bedrägerier, och att fler drabbade kan få pengarna tillbaka av banken, skriver KO.

Svenskarna luras på miljoner: “Klicka inte ens av nyfikenhet”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Kom igång med ett roligare sparande hos Nordnet
Nordnet

Att spara & investera ska vara enkelt och inspirerande för alla. Upptäck hur vi kan hjälpa dig lyckas med sparandet, läs mer och öppna ett konto hos Nordnet nedan.

Öppna konto på Nordnet här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS