Konsumentverket slår larm om oseriösa flyttfirmor som kräver extra betalt och saknar tillstånd. Så undviker du att bli lurad.
Fler oseriösa flyttfirmor – så skyddar du dig


Mest läst i kategorin
Möbler som försvinner, priser som plötsligt höjs och företag som kör utan tillstånd. Dagens PS rapporterade redan 2022 om problemen. Nu slår Konsumentverket larm efter hundratals nya klagomål.
Missa inte: Plast i havsdjupen – värre än forskarna trodde. Dagens PS
Över 900 klagomål
Flyttbranschen fortsätter att dra till sig oseriösa aktörer. Konsumentverket har tagit emot över 900 anmälningar det senaste året och ett halvt, något som lett till en stor pågående granskning av 46 bolag.
“Tyvärr har det dykt upp många nya och oseriösa aktörer”, säger Hevi Aziz, jurist på Konsumentverket.
Många konsumenter uppger att de fått ett fast pris på papper, men ändå krävts på mer pengar under själva flytten.
“ Konsumenter krävs på mer pengar under flyttens gång för att få tillbaka sina ägodelar, eller för att flytten ska genomföras över huvud taget, trots att man redan kommit överens om ett pris innan flyttdagen”, säger Hevi Aziz.
Flera har beskrivit situationerna som hotfulla.
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Tillstånd saknas för många flyttfirmor

Redan 2022 rapporterade Dagens PS att stora delar av flyttbranschen saknar de trafiktillstånd som krävs. Enligt Hem & Hyra, som granskade 598 registrerade flyttfirmor, saknade 58 procent tillstånd för yrkestrafik. Konsekvensen kan bli att bohaget skadas och du blir utan ersättning, skrev Dagens PS då.
Konsumentverkets egen granskning visar samma mönster. Av de 46 företag som undersöks saknar många det tillstånd som krävs enligt lag. Det ökar risken för både utebliven ersättning och obehagliga överraskningar.
“Det är ett lagkrav att ha det här tillståndet för att få transportera konsumenternas egendom. Tillståndet ger en grundgaranti för att företaget är skötsamt och kan försäkra flyttgodset genom en ansvarsförsäkring”, säger Hevi Aziz.
DN rapporterar att Konsumentverket misstänker att vissa upplägg är organiserade, eftersom många anmälningar liknar varandra.
Läs också: DNA kopplar mystiskt kranium till uråldrig människoart. Dagens PS
Så slipper du trubbel med flyttfirman
För att undvika problem gäller det att vara förberedd. Konsumentverket rekommenderar att man aldrig betalar i förskott, oavsett vad flyttfirman säger.
“Betala först när flytten är klar och du har kontrollerat att allt har gått bra”, säger Hevi Aziz.
Myndigheten tipsar också om att kontrollera företagets trafiktillstånd hos Transportstyrelsen, att läsa omdömen på nätet och att välja firmor som följer Bohag 2010, vilket är en en branschöverenskommelse som signalerar seriositet. Se också till att ha ett skriftligt avtal med fast pris.
Läs även: Bygglov i Stockholm? Väntetiden skjuter i höjden. Dagens PS
Läs även: Reseförbud till sju länder – se hela listan här. Dagens PS

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.