“Ett svek mot konsumenter och mäklare”, säger KTH-forskaren Rickard Engström till SvD om Hemnets nya affärsidé på annonssidan.
Mäklare rasar mot Hemnets nya annonspriser


Mest läst i kategorin
Tidningen uppger att Hemnet på tolv månader tagit ut 37 procent mer i kostnader per annons.
En ny annonstyp från bostadsplattformen kan vara över 30 000 kronor dyrare. “Hemnet Max” kallas den och har funnits sedan april.
Det ska öka exponeringen av bostaden inför visning och försäljning, men kostnaden är också tre gånger högre än baserbjudandet.
Det här får känslorna i svall hos mäklarkåren.
Så ser Hemnets nya annonsupplägg ut
Rickard Engström, doktor i företagsekonomi vid KTH, säger till Svenska Dagbladet att pressen ökar på mäklarna att nu sälja på kunder annonser för höga kostnader och påpekar att det står i bjärt kontrast mot hur det sett ut tidigare när marknadsplatsen i stort sett varit gratis.
Han anser att Hemnet därmed sviker båda sina kunder och mäklarna.
Ju högre priset är på ett objekt, desto mer kostar annonsen som drar i väg till femsiffriga belopp.
“För till exempel en bostadsrätt eller villa värd 3 miljoner kronor i kommuner kring Stockholm eller Göteborg kostar Max-annonsen drygt 20 000 kronor och vid ett bostadsvärde på 7 miljoner blir priset från 26 000 kronor. Att annonsera högre värden kan kosta upp till 32 500”, framgår det i artikeln.
Frustrationen stor hos många kunder
Mäklare erbjuds profilbild i annonsen på Hemnet och lyckas de få kunderna att betala det högre priset får mäklarföretaget en viss del av merkostnaden som kunden betalar.
Hemnet har tidigare även lanserat andra annonstyper som gör att bolaget nu drar in betydligt mer i annonsintäkter, enligt SvD som uppger att en genomsnittlig annonsintäkt i första kvartalet i år låg på 6 700 kronor, vilket kan jämföras med 4 900 kronor under motsvarande kvartal förra året.
“Vi märker av en frustration hos allt fler kunder. När det börjar kosta 20 000 kronor eller mer i Stockholm för att annonsera en villa på Hemnet, då reagerar kunderna förstås”, säger Marcus Svanberg, vd vid Länsförsäkringar Fastighetsförmedling,, till tidningen som berättar att även ledande mäklarföretaget Fastighetsbyrån medger att Hemnets prissättning river upp “hela känslor”.
Hemnet inte oberört av kritiken – trots allt
Fastighetsbyrån var med och sålde Hemnet till riskkapitalbolag 2016.
Fortfarande har Mäklarsamfundet drygt 10 procents ägande i Hemnet, som inte har någon förståelse för kritiken:
“Vi upplever att vi adderar en positiv valfrihet”, säger Hemnets PR-chef Staffan Tell till SvD och tillägger att företaget tar betalt för det värde som kunder önskar i frågan om räckvidd.
Hemnet uttrycker emellertid oro över att komma på kant med mäklarkåren på djupet, det visar det börsnoterade bolagets kvartalsrapport där det heter att “en försämrad relation till fastighetsmäklare skulle leda till att objektsutbudet försämras”.
Efter samma rapport har Hemnets aktie på Stockholmsbörsen fallit med 15 procent.
Läs även: Villaägare kan tvingas betala för skydd mot översvämningar Dagens PS
Läs vidare: Hemnets utmanare slås ut Realtid

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.