Dagens PS

Avslöjat: Bedrägerier för 134 miljoner

Nytt samarbete stoppar bedrägerier
Ett nytt samarbete mellan polisen, Konsumentverket och storbankerna har bidragit till att stoppa bedrägerier på 134 miljoner kronor. (Foto: Caisa Rasmussen/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 12 maj 2025Publicerad: 12 maj 2025

Ett nytt samarbete mot oseriösa nätbutiker har på tre månader stoppat misstänkta bedrägerier för stora belopp. Nu bygger man ut satsningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Falska nätbutiker och oseriös dropshipping är ett växande problem, konstaterar Konsumentverket.

I ett projekt har Konsumentverket och polisen tillsammans med Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank skapat en ny rutin för att snabbt och effektivt kunna identifiera och stoppa misstänkta bedrägerier.

Målet har varit att stoppa fler köp där man bedömer att konsumenten aldrig kommer få det man betalar för. Förutom att hindra bedrägerier ville man även motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.

Bedrägeri: Här halkar svenskarna efter. Dagens PS

Uppgifter kan säljas vidare

Förutom att konsumenterna inte får de produkter man har betalat för riskerar de även att deras kortuppgifter stjäls och säljs vidare, påpekar Anna-Lena Tapper, projektledare vid polisens nationella bedrägericentrum.

”Vi har med den nya rutinen tillsammans tagit ett helhetsgrepp på problemet. Innan arbetade varje bank och myndighet var och en för sig med informationen. Genom att dela informationen med varandra har vi fått betydligt bättre effekt”, berättar Tapper.

Informationen man delade byggde på de anmälningar som konsumenter gjort till någon av bankerna eller till Konsumentverket.

”Konsumentverket får in många anmälningar och klagomål om misstänkta bedrägerier. Vi har i projektet delat med oss av uppgifter till polisen från de anmälningar vi fått in, till exempel tips på nätbutiker som konsumenter misstänker är bluff”, säger Adna Jetis, jurist hos Konsumentverket.

ANNONS

Skatteverket stoppar halv miljard i utbetalningar. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Ökning med 74 procent

Projektet resulterade i att betalningar om 134 miljoner kronor stoppades. Det är en ökning med 57 miljoner kronor eller 74 procent, jämfört med en likvärdig kontrollperiod.

Totalt togs betalningsmöjligheten bort för 1 300 bedrägliga webbplatser och nästan 239 000 köp nekades.

Projektet har även identifierat de företag som möjliggör en stor del av bedrägerierna. Det handlar om aktörer som förser de oseriösa näthandelsföretagen med betallösningar så att de kan ta emot stora mängder betalningar, skriver Konsumentverket.

”Vi är mycket nöjda”

”Vi är mycket nöjda med resultaten av projektet och ser fram emot att fortsätta utveckla samarbetet”, säger Anna-Lena Tapper.

”Som kund kan man känna en frustration över att en betalning inte går igenom vid ett köp på nätet. Men kanske beror det på att en spärr slagit till som förhindrat att pengarna hamnar i fel händer och du har blivit skyddad mot ett bedrägeri”.

Några personuppgifter delades inte mellan myndigheterna och bankerna. Konsumentverket har inte heller gjort några egna utredningar av de anmälda dropshippingföretagen.

ANNONS

Det är bankernas experter som granskat betalningsmottagarna och utifrån det gjort bedömningar av vilka som ska stoppas.

Finansinspektionen varnar för nya skojare. Dagens PS

Trendbrott för bedrägerier: “På rätt väg”. Realtid

Så ska FN(!) skydda dig från att bli blåst på begagnade bilar. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS